Kortjes

Kortjes: Olympisch verstoppertje, occulte agenda’s, electronische sigaretten, en meer (week 37, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Publicly shaming your child is maybe the best way to make a fool of at least one member of your family, especially when said attempt proliferates across social media, thus multiplying the shame (The Atlantic)

Little kids are sticky, drip a lot and mess up our stuff, but we wouldn’t trade them for anything in the world; so, since they’re still ours for the next 18 or so years, let’s learn from them — here’s what children can teach us about happiness (Huff Post)

Generation Z is in a constant state of ‘partial attention’ owing to the growing influence of digital media in their lives: “Brands that respond with hyper-personalised offers and understand this group’s intuitive digital expectations with transparency and honesty will win respect” (MarketingWeek)

Major retailers in the UK — including Tesco, Sainsbury’s, Boots, and Toys R Us — are abolishing gender-specific aisles after being convinced of what a ridiculous notion is it for toys to be ‘for’ any specific gender (The Mary Sue)

Girls Will Be brand T-shirts were designed to fit between the typical figure-hugging clothes for girls and baggy clothes for boys; the brand was launched in July by adult siblings who saw their kids weren’t happy with many of the clothes on store shelves (CNN)

At 64, Japanese professor Yasuo Hazaki admits he may no longer have the speed of an Olympic athlete, but guile is as important an attribute in his chosen sport – competitive hide-and-seek – and he is lobbying for it be included in the 2020 Olympic Games (Telegraph)

Makers of electronic cigarettes are trying to legitimize the product by saying that they are providing current smokers a healthier alternative — not trying to attract young people to become first-time users (NY Times)

Kellogg’s brands have teamed with Scholastic on new promotions in which families can earn free kids’ books and help get books to kids in need through the charity Books for Kids; the efforts are aimed at promoting childhood literacy (MediaPost)

Jong010 is één van de drie winnaars van de Nationale Alfabetiseringsprijs, in de categorie ‘Doen’; de Rotterdamse kinderkrantkomt elke maand uit en wordt verspreid via basisscholen (RTV Rijnmond)

Het jaarlijkse project van Doritos ‘Crash the Super Bowl’ gaat internationaal; in alle 46 landen waar de chips worden verkocht kunnen mensen hun Doritos-commercial maken en inzenden, de winnende worden uitgezonden tijdens de Super Bowl (Marketing Online)

De jonge generatie maakt zich weinig zorgen en denkt dat het wel losloopt met de financiële crisis; jongeren scoren vooral hoog op de score ‘neutraal’ — één op de drie jonge mannen staat neutraal ten opzichte van de emotie blij, en echt boos zijn ze ook al niet (Trouw)

Jongeren zijn bijzonder gevoelig voor muziek uit de tijd waarin hun ouders jong waren, beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie (NU.nl)

In de Artis-winkel zijn tassen te koop die gemaakt zijn van de Artis-reclame ‘Artis in bloei’; uit het torendoek zijn meer dan 1.000 tassen en opbergzakken gemaakt, voor iedere tas is een ander stuk doek gebruikt (Artis)

Veel leerlingen van Scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen vinden het onzin dat de school zo’n 3.000 agenda’s vernietigt; in de agenda is een leerling afgebeeld met het vredesteken op z’n shirt, dit teken staat ook voor de vervolging van christenen in de Romeinse tijd (RTV Oost)

Alle basisscholen ontvingen een speciale editie van het Tijdschrift Kindermishandeling; schoolbesturen, schoolleiders en leraren vinden in het blad nuttige informatie over wat zij kunnen doen om kindermishandeling te stoppen (PO-Raad)

De komende campagnes voor veiliger verkeer zullen bedoeld zijn om te choqueren; staatssecretaris Melchior Wathelet heeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid gevraagd om op de affiches langs de wegen en in tv- en radiospots de ‘sombere realiteit’ te tonen (De Standaard)

Het wordt bij jongeren minder en minder populair om een rijbewijs te behalen, in vijf jaar tijd is het aantal afgelegde theoretische examens bij 17-, 18- en 19-jarigen met bijna 20% gedaald: “Ze dromen niet meer van een auto zoals jongeren dat vroeger deden” (Het Nieuwsblad)

Gezondheidsvoorlichting aan jongeren moet gericht zijn op de gezondheidswinst die te behalen is, en niet op de risico’s, zeggen onderzoekers van het University College in Londen (ND)

Voor veel tieners is intimiteit in liefdesrelaties net zo belangrijk als passie en lichamelijke aantrekkingskracht; commitment – trouw en toewijding– is ook van belang en jongens komen niet van Mars, blijkt uit de nieuwste CcaM-studie (Universiteit van Amsterdam)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021