Kortjes

Kortjes: liedje over Facebook-stalking, ervaringen als statussymbool, acceptatie van krullen, en meer (week 4, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Experience is the new status symbol for cash-strapped young millennials in a post-recession Britain, according to research by Bauer Media; 71% would rather tell people about something they had done rather than what they had bought (The Drum)

Twenty-two-year-old Toronto native Evan Fong is about to crack the Top 25 list for most YouTube subscribers, passing Ellen DeGeneres and Justin Bieber, and he’ll do it by playing video games (The Province)

Ben Pasternak isn’t your average Australian teenager; at 15, he has created an iPhone game that rose up the App Store charts at an incredible rate — in the first six weeks after its October launch, Impossible Rush had been downloaded 500,000 times (Mashable)

We’re in the midst of the greatest music industry disruption of the past 100 years, a fundamental shift has occurred — a shift that millennials are driving (Elite Daily)

YouTube may reign supreme where internet video is concerned, but that hasn’t stopped competitors from surfacing and trying to lasso away viewers; Vessel video platform seeks to improve media through stronger (and richer) support of content creators (PSFK)

Social-media upstart Tsu, which has a revenue-sharing deal with its users and calls itself a “payments platform”, announced that it had surpassed 2 million users (Fast Company)

Ringly, the maker of a line of smart jewelry for women including a high-tech ring that buzzes and lights up when you receive a phone call or text, has raised $5.1 million in Series A funding (TechCrunch)

Comedian Pat Regan sings about one of the most depressing things you can possibly do online: stalking your more successful friends on Facebook (Mashable)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=HgfZFH2s7OU]

Younger consumers are much more interested in — and willing to pay premium prices for — food products they perceive as for healthier than are older consumers (USA Today)

Children — as ratings declines have taught Nickelodeon and its cable competitors — don’t devour entertainment as mindlessly as they used to, so Nickelodeon is trying to make series for children that reflect more of the sophistication of shows aimed at adults (The New York Times)

Tumblr is announcing the formal launch of what it’s calling the Creatrs Network, a curated group of artists who excel on Tumblr and can help brands make ads that people actually like (The Verge)

In hopes of landing an internship at an ad agency, Dutch student Max Kurstjens, who’s studying in Sweden, took matters into his own hand; he struggled to get in touch with the agencies, so he targeted their Instagram hashtags instead (Adfreak)

Narcissism, OCD, superficial obsessions, unrealistic expectations, entitlement, insecurity and other underlying traits can be magnified through selfies and can lead to destructive behaviors (Elite Daily)

Gillette paid Tinder to test the (self-serving) theory that unkempt facial hair, from stubble to full beards, wasn’t as desirable on the popular dating app as a clean-shaven or well-groomed face (Ad Age)

Dove has moved on from curve-acceptance to curl-acceptance; the beauty company’s newest campaign continues its body-positive messaging by focusing on curly-haired girls who wish they had straight hair (TIME)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ou7CyPtkpng]

Ouders zetten vaak achteloos de meest intieme foto’s van hun kinderen online, zonder te beseffen dat bedrijven daar van alles mee mogen doen — op een koffiemok zetten en verkopen bijvoorbeeld, zoals in dit privacy-experiment (De Correspondent)

Veel jongeren ervaren tv kijken nog steeds als ultieme ontspanning, alleen de manier waarop ze kijken is drastisch veranderd (YoungWorks)

In dit filmpje Kiss me vraagt Cas Stonehouse 8 jonge koppels te zoenen voor de camera, om de essentie van tienerliefde op camera te vangen; zonder schaamte geven de tieners ons een kijkje in hun liefdesleven (Alles over jongeren)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=HqMuc5IrNJ0]

Wie op korte termijn de Deense hoofdstad Kopenhagen bezoekt en daar het onzalige plan krijgt van bil te gaan met iemand tussen de 15 en 20 jaar doet er goed aan een kadootje mee te nemen; 23% van de Deense jongeren blijkt geschenken te accepteren in ruil voor een orale daad (Sp!ts)

De Britse uitgeverij Oxford University Press heeft ‘varken’, ‘zwijn’, ‘worst’, ‘spek’ en andere aan varkens gerelateerde woorden in de ban gedaan, om te vermijden dat moslims zich beledigd zouden voelen (AD)

In de internetdocumentaire Sweatshop. Deadly Fashion trekt de Noorse regisseur Joakim Kleven naar Cambodja met drie jongeren die graag winkelen; ze huilen als ze zien waar hun kleren gemaakt worden (Nieuwsblad)

De digitale communicatiebehoefte van leerlingen ergert veel leraren, toch is het algemene verbod op mobiele telefoons op New Yorkse scholen inmiddels afgeschaft en ook in Nederland wordt het beleid soepeler (HP/De Tijd)

Mediaopvoeding in gezinnen met jonge kinderen heeft vaak meer weg van politie-agentje spelen, zeggen ouders: tijdafpraken maken, gedoe over wie wel of niet en hoe lang op de iPad mag, en zorgen dat er geen ruzie komt tussen de kinderen (Bureau Jeugd & Media)

Wieke van Oordt: “Dat kinderboeken met magie erin sommige scholen niet binnen komen is hun goed recht, maar waarom financiert de overheid deze scholen eigenlijk?” (Trouw)

Stel, je bent weer even puber, en er komt een beroemde schrijver langs op school om voor te lezen uit zijn werk —  een man van bijna 50 die een boek heeft geschreven vol schunnige seksscènes; dat is dan natuurlijk niet leuk, om die vieze praatjes klassikaal aan te horen (Glamorama)

Madurodam en ProDemos kondigen en gezamenlijk nationaal offensief aan om kinderen de waarde en werking van democratie te leren; 12 kinderen uit heel Nederland gaan als Madurodambassadeur invloed in hun eigen woonplaats krijgen (Madurodam)

Jongeren die gaan studeren krijgen geen ‘gratis’ geld meer van het rijk; ze moeten hun studie vanaf komend schooljaar volledig zelf betalen, daarvoor kunnen ze lenen bij de overheid (AD)

Meer dan 10% van de jongeren volgt geen opleiding en heeft ook geen baan; vooral in Zuid-Limburg, Den Haag en Rotterdam zitten veel jongeren thuis (RTL Nieuws)

De helft van de jongeren wil liever een zinvolle baan dan een hoog salaris, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Global Tolerance (NU.nl)

En tot slot, klik hier voor de 55 essentiële films die kinderen moeten zien voordat ze 13 worden (EW) of hier voor het advies van hiphopduo Run The Jewels aan tienermeisjes (Stereogum)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021