Kortjes

Kortjes: Carrie, Zwarte Piet, Tinder, Gabriela, AwesomenessTV, en meer (week 41, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Emojis, the smileys in Japanese electronic messages and web pages, earned their way into digital culture royalty just a few years back; now, they’re everywhere in pop culture (Business Insider)

A new study shows that only 30% of people ages 15 to 24 have spent at least five years actively using the Internet, the criterion used to define digital nativism; in many developed countries, more than 90% of young people are considered digital natives (NY Times)

Today’s preschoolers are a member of generation C, the connected society; they have always known a world where social media and apps are an integral part of life (X, Y of Einstein; infographic)

If you want to understand how people really use social media, spend some time with a pink-wearing, puppy-loving 10-year-old girl; brands are games, media disappear and celebrities star in six-second shorts — it’s amazing how much can change so quickly (AdAge)

Founder and chief executive Brian Robbins says that AwesomenessTV is capitalising on changing media habits of its young audience: “They don’t watch television any more, at least the way we used to watch television” (The Guardian)

A video of a woman displaying her Carrie-esque powers has over 2,000,000 hits in one day – but it’s all just an elaborate stunt to promote an upcoming film (Mirror)

McDonald’s just might become US’s largest children’s book publisher for the month of November; the chain, which typically offers toys in its kids meals, will package four original children’s books carrying a nutritional message with its Happy Meals (AdAge)

Levi’s and Skillshare are launching a series of online video classes that will help users develop creative skills as different as designing meaningful tattoos, capturing the surroundings with a mobile phone, creating typographics inspired by sound, and more (Popsop)

“In July, most of my single female friends weren’t playing around with online dating at all (…), by August, all they could talk about was Tinder, they were each meeting a couple of men a week — my friend Jenny refers to her boyfriend as her Tinderoni” (NYMag.com)

Tinder is nogal populair — de afgelopen week ging de nieuwe dating-app zo’n 1,5 miljoen keer over de digitale toonbank; het leukst wordt het als je tijdens het vlees keuren stuit op iemand die je blijkt te kennen (HP/De Tijd)

De 70-jarige acteur Christopher Walken is te zien in een nieuwe campagne van het Scandinavische modelabel Jack & Jonesin vijf korte reclamefilmpjes speelt Walken een kleermaker met superkrachten die met zijn blote handen patronen knipt en schapen scheert (NU.nl_

Jongens lijken verdwaald in de moderne, snelle, vrouwelijke samenleving — we vinden ze lastig, beoordelen ze negatief: “De toekomst zou wel eens van de meisjes kunnen zijn” (Trouw)

De iPad in het klaslokaal maakt kleuters echt niet dommer, reageert onderwijskundige Casper Hulshof: “Niemand in onderwijsland stelt de computer als doel, de computer is een middel om een doel te bereiken” (Trouw)

‘Er staan blootfoto’s van jou op internet’ — over deze en andere situaties waarin jongeren op internet terecht kunnen komen, praat Lodewijk van Zwieten – officier van justitie op het gebied van cybercrime – met jongeren via de Facebook-pagina van het Openbaar Ministerie (Rijksoverheid)

Het inzetten van undercover lokpubers op Habbo Hotel schaadt de privacy van jongeren en het is overbodig omdat de jongerencommunity zelf al beschikt over een netwerk van goed opgeleide moderators, zegt community manager David Degreef van Habbo (BNR)

Hulpmix.nl, een hulpsite voor Nederlandse jongeren met psychische of sociale problemen is gedwongen te stoppen met de hulpverlening; voor de website is geen geld meer (de Gelderlander)

In België zijn schoolgaande tieners die een kind verwachten een rariteit, maar in het Zuiden is het dagelijkse kost; die situatie probeert organisatie Plan België onder de aandacht te brengen met een gewaagd filmpje, waarin de zwangere Gabriela (14) naar een Brusselse school trekt (De Standaard)

Het ministerie van Veiligheid en Justitie en Koninklijke Horeca Nederland gaan samenwerken om het aantal straatroven in uitgaansgebieden terug te dringen; met een campagne worden bezoekers van horecagelegenheden ervan bewust gemaakt dat ze een makkelijk doelwit zijn (Rijksoverheid)

Jumbo Supermarkten is met haar bekende Hallo Jumbo-campagne een nieuwe fase in gegaan; in de nieuwe campagne wordt een speciaal gecaste familie aan Nederland gepresenteerd (MarketingTribune)

Albert Heijn is één van de partners van het Disney-concern in de publiciteit rond de nieuwe animatiefilm Planes; zes verschillende zuivelproducten van het AH-huismerk staanvolledig in het teken van Disney Planes (Distrifood)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020