Media

Als jongeren carte blanche krijgen om televisie opnieuw uit te vinden…

“De VRT geeft jongeren de kans om televisie heruit te vinden” — met die uitdagende slogan kondigde de Vlaamse publieke omroep afgelopen zomer het nieuwe jongereninitiatief Carte Blanche aan. Geselecteerden krijgen hiermee de kans om -onder begeleiding van coaches en mediaspecialisten- televisie te maken die afgestemd is op het mediagebruik van de eigen YouTube-generatie. Bedoeling is dat jongeren een nieuw participatief en interactief jongerenaanbod gaan maken, dat zowel online als via kanaal OP12 zal lopen.

De VRT geeft letterlijk carte blanche aan de jongeren, om hun ideeën en hun visie op de media van morgen te leren kennen. Inmiddels is een zestal 18-24-jarigen aan een ‘bootcamp’ begonnen; ze moeten verschillende opdrachten tot een goed einde brengen, van marktonderzoek naar jongeren verrichten tot het maken van een live-uitzending. Hoe ze het er vanaf brengen, is vanaf september (tot december 2013) te volgen; twaalf afleveringen lang zullen ze experimenteren met alle vormen van media. Begin 2014 volgt dan een nieuw concept dat door de geselecteerde jongeren zelf ontwikkeld is.

Hieronder zie je de eerste drie afleveringen (van de ‘zoektocht’). Zien we hier de toekomst van tv of oude wijn in nieuwe zakken?

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_S-P4vcrpq8]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=bRlvSrbyW-s]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=pJG9UsgCHe8]

Volg Carte Blanche op de sociale media: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube.

Update (14/03/2014]: Klik hier voor het resultaat.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

5 Comments

  1. Mee eens Dennis, ik vind het een hoog ‘presentatiegehalte’ hebben en weinig vernieuwend. Eerlijk gezegd zelfs saai: er gebeurt weinig: veel tekst. Ik had meer iets beeldends, snel en flashies verwacht. Het is meer een cross mediale uitzending; ze combineren social media, ‘powerpoint’ en ouderwetse tv….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019