Sport & Spel

Traditionele gezelschapsspellen bestand tegen opkomst digitale games, bewijst onderzoek bol.com

Candy Crush, FIFA 14 en Wordfeud zijn populaire digitale games, maar nog lang niet zo populair dat zij traditionele spellen zoals Risk en Scrabble van tafel verdrijven. Uit onderzoek* van bol.com blijkt dat ruim zes op de tien Nederlanders nog regelmatig een gezelschapsspel speelt. De grootste groep doet dat hoogstens tien keer per jaar, maar één op de tien is veel actiever en speelt meer dan 30 keer per jaar. Monopoly vinden we ook 78 jaar nadat het op de markt verscheen het leukste spel.

Een gezelschapsspel spelen we het liefst met mensen bij wie we ons op ons gemak voelen: onze eigen partner of familie zijn de meest favoriete tegenspelers, op de voet gevolgd door vrienden en kinderen. Collega’s staan onderaan de lijst. Tijdens het spel heeft sportiviteit de overhand: 65% begint zelfs met de Olympische gedachte in het achterhoofd en vindt deelnemen belangrijker dan winnen. En kun je slecht tegen je verlies? Dat wordt door een deel totaal niet op prijs gesteld. Tegenstanders beschouwen deze überfanatiekelingen als ‘echte losers’ (9%) of vinden zelfs dat zij helemaal geen gezelschapsspellen zouden moeten spelen (18%).

Geld winnen, alcohol drinken en snacks eten zijn voor Nederlanders totaal irrelevant om een geslaagd spelmoment te beleven. Belangrijker vinden we een goed spel (23%) en ook het juiste gezelschap (47%) speelt een rol. Spellen spelen we het liefst tijdens een vakantie of op een regenachtige weekendmiddag. Daarnaast komt gedurende de feestdagen regelmatig het bord op tafel, net als na het avondeten. Ook dat zijn momenten waarop het juiste gezelschap vaak als cruciaal wordt ervaren.

Wanneer de gezelschapsspellen uit de kast worden gehaald, zijn het voornamelijk de klassiekers die op tafel komen. Monopoly, Kolonisten van Catan en Scrabble zijn nog steeds het meest populair. Nieuwkomers als Take 5 en Boonanza worden door minder dan 1% van de ondervraagden als favoriet genoemd. Dat maakt de spellen overigens niet onbemind: allen hebben een plek in de top 25 van bestverkochte bordspellen van dit moment.

Een andere trend zijn gezelschapsspellen die gebaseerd zijn op populaire tv-programma’s, zoals The Voice, De Jongens tegen de Meisjes en Ik hou van Holland. Deze spellen behoren gedurende de periode dat zij op televisie te zien zijn binnen no time tot de bestverkochte spellen. Als zij niet op televisie worden uitgezonden, hebben we blijkbaar minder de behoefte om bijvoorbeeld onze zangkunsten of kennis over Holland te testen, want dan daalt de vraag naar deze spellen direct.

Scrol door onderstaande infographic voor een samenvatting van de onderzoeksresultaten.

Print

*Het onderzoek is in september 2013 uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders.

Bol.com biedt meer dan 3.800 gezelschapsspellen aan. Gemiddeld besteden Nederlanders 20 euro bij de online retailer aan een gezelschapsspel. De winkel voorspelt dat tijdens de komende feestdagenperiode het Ik hou van Holland Verjaardagsspel het meest over de digitale toonbank zal gaan.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020