Kortjes

Kortjes: topmerken, vloeken, Zwarte Piet, korte rokjes, vleugels, rouw, programmeren, en meer (week 41, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

“For the ‘post generation’, those young Americans born since 2000, that what came before their formative years will likely be more important than what occurs during them” (Adweek; klik hier voor meer artikelen over millennials)

The iPad ranked as the top brand among young children in the U.S., beating out Kraft Macaroni & Cheese, Disney and Nickelodeon; research firm Smarty Pants surveyed a group of more than 6,000 people–kids ages 6 to 12 and their parents (SFGate)

Cartoon Network has debuted Cartoon Network Anything, a recasting of the network’s brand for smartphones stocked with micro-bursts of snackable content — an effort to hang on to its core audience of kids as they increasingly shift toward mobile (Variety)

YouTube has already emerged as an alternative to broadcast television for children, who are watching Minecraft tutorials, music videos and cartoons online in their tens of millions; now YouTube appears ready to take a bigger role in funding and curating children’s shows (The Guardian)

Hong Kong pro-democracy demonstrators finding it difficult to communicate over congested mobile-phone networks are downloading FireChat about 100,000 times a day in an effort to stay connected; the app allows users to send messages using Bluetooth or peer-to-peer Wi-Fi (Bloomberg)

This is the kind of kid you want on your side if something goes awry — when Kevin’s pet iguana Ralph goes missing, he doesn’t just tack up a handful of fliers in his neighborhood, he uses every HP product he can get his hands on to bring his beloved iguana home (MediaPost)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=B62hCBwFA9M]

Teens who told researchers they had sent naked pictures of themselves to someone in 2011 were nearly one-third more likely to be sexually active in 2012 than teens who had sent no such messages the year before, new research shows (LA Times)

Scientists are only just discovering how sugar affects the brain—especially the developing brain; researchers at the University of Southern California recently published a study showing a connection between sugar consumption and memory problems (Mother Jones)

Red Bull betaalt 13 miljoen dollar uit aan gebruikers die de energiedrankjes hebben gedronken maar ‘geen vleugels’ hebben gekregen; het bedrijf schikte met de klagers en geeft daarmee toe dat het zich schuldig aan misleidende reclame heeft gemaakt  (NU.nl)

PicClick analyseerde rapteksten om uit te vinden welke merken het meest genoemd worden door bekende rapartiesten; de teksten van rappers vormen een soort tijdcapsule — het meest genoemde merk nu is Gucci (Adformatie)

Leerlingen van de Britse Internationale School in Brussel en de BEPS Internationale School kregen voor het tv-programma en online expatplatform Fans of Flanders de muziekcassette voorgeschoteld: “In het echte leven zie je dat niet” (HLN)

Wat is het beste album ooit gemaakt, vroegen 7Days en Scholieren.com aan ruim 250 jongeren (12-18 jaar); de belangrijkste leden van de bands in de top zijn allemaal overleden — met een nipte voorsprong werd A Night At The Opera van Queen de winnaar (7Days)

De lezersjury van de Bond tegen vloeken heeft in 1/3 deel van de kinderboeken dit jaar vloeken of grove taal aangetroffen: “Het gebruik van scheld- en vloekwoorden is niet nodig en bovendien wordt hierdoor aan kinderen het verkeerde voorbeeld gegeven naar anderen” (Bond tegen vloeken)

In de Efteling presenteerden Prinses Laurentien en kinderboekenschrijver Paul van Loon hun boek De Sprookjessprokkelaar; het sprookje gaat over de rijke wereld van de fantasie, verbeelding en de rol van verhalen hierin (de Weekkrant)

Euro Disney, eigenaar van pretpark Disneyland Parijs, is gered door Walt Disney, de grootste aandeelhouder, met een investering van 1 miljard euro in het bedrijf (NU.nl)

Albert Heijn maakt in zijn winkelcommunicatie en tv-campagnes richting de donkere dagen geen gebruik meer van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet: “We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet” (Distrifood)

Supermarktketen Albert Heijn is niet de enige die rekening houdt met de maatschappelijke discussie over Zwarte Piet; ook andere winkels worstelen ermee — uit een belronde blijkt dat veel winkels aanpassingen doen, maar daar niet graag over praten (NOS)

Albert Heijn doet Zwarte Piet niet in de ban, meldt de Zaanse grootgrutter op Facebook na de Twitterstorm die ontstak, als zou Zwarte Piet niet meer welkom zijn in de winkels; de ‘damage control’ is identiek aan een eerdere Piet-affaire bij de Hema (Marketing Online)

Speelgoedfabrikant Lego gaat zijn samenwerking met olieconcern Shell niet verlengen, omdat milieubeweging Greenpeace de oliemaatschappij via Lego aanvalt (NU.nl)

Melkunie is met het Ouderenfonds een campagne tegen eenzaamheid bij ouderen begonnen; met de consumentenactie Maak een vlafie met je oma wil Melkunie bezoek aan ouderen stimuleren en helpen bij het realiseren van ‘sociale ontmoetingstuinen’ (Marketing Online)

De 11-jarige Thomas Briene uit Wierden is boos op zijn school; er klopt niks van wat hij over het boerderijleven moet leren — het lesmateriaal Wijzer door Natuur en Techniek van Uitgeverij Noordhoff leest als een reclamefolder van de Dierenbescherming of Wakker Dier (De Telegraaf)

Het bevindelijk gereformeerde Van Lodenstein College in Kesteren bindt de strijd aan met leerlingen die in te korte rokjes naar school komen; zij mogen rekenen op een gesprek met een van de vier ‘kledingcoaches’ (Trouw)

Niet de zuipketen, maar het drankgebruik onder jongeren is het probleem, zegt burgemeester Eric van Oosterhout van Aa en Hunze (RTV Drenthe)

Een op de vier Nederlandse jongeren zegt zichzelf weleens opzettelijk te hebben verwond, blijkt uit een studie aan de KU Leuven onder ruim 1000 Nederlandse en Belgische jongeren tussen de 12 en 19 jaar (RTL Nieuws)

Jongeren die een dierbare verliezen, hebben vaak moeite met het omgaan met hun emoties; Monuta heeft een commercial binnen het thema ‘Nabestaanden hebben het al moeilijk genoeg’ ontwikkeld, gericht op het onderwerp ‘jongeren en rouw’ (Fonk Online)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=vkeYRCtzvKU]

De telecomsector start in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie de campagne Maak je smartphone BoefProof; telecomaanbieders zullen vanaf deze maand hun 11 miljoen klanten voorlichten over het ‘BoefProof’ maken van hun toestel (Ministerie van Veiligheid en Justitie)

Waar vroeger de fysieke straathoek fungeerde als podium voor vormgeving van een straatimago, zoeken jongeren nu naar status op digitale platformen; straatcultuur anno 2014 gaat over likes, hashtags en stackphones (Trouw)

Waarom begrijpt een kind een vraag van opa en oma prima, maar kijkt het verdwaasd als de slager hem dezelfde vraag voorschotelt? Nieuw onderzoek toont aan dat kinderen bekende stemmen beter begrijpen (Scientias)

In Engeland leren groep 2 en 3 al wat algoritmes zijn en hoe je ‘errors’ kunt voorkomen, in Nederland wordt er nu ook mee geëxperimenteerd: “Niet iedereen hoeft te leren programmeren, maar begrijpen hoe het werkt komt later zeker van pas” (Trouw)

Voor het eerst verschijnt er een volledige generatie op de arbeidsmarkt die zelfontplooiing en -ontwikkeling, geluk en gezin belangrijker vindt dan knokken voor een carrière (VTM Nieuws)

En tot slot; klik hier voor 18 voorbeelden van nogal ongepast kinderspeelgoed (Buzzfeed)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021