Media, Onderzoek

Ofcom-onderzoek: 1 op de 3 kinderen heeft eigen tablet, minder tv’s in kinderkamers

Kinderen verruilen smartphones voor tablets, zo las je hier een jaar geleden naar aanleiding van periodiek onderzoek van de Engelse toezichthouder Ofcom maar mediagebruik- en attitudes van kinderen en ouders. Twaalf maanden verder is er nu de 2014-editie van dit project, en wat blijkt: die ontwikkeling zet zich door. Inmiddels heeft een derde (34%) van de 5-15-jarigen in Engeland een eigen tablet — bijna een verdubbeling ten opzichte van 2013. Van de 3-/4-jarigen heeft 11% al een eigen tablet, dat was vorig jaar 3%.

Met deze trend hangt samen dat steeds meer kinderen (42%) een tablet gebruiken om te internetten en om filmpjes te kijken. Voor het eerst is er dan ook een daling van het aandeel kinderen dat daarvoor een PC of laptop gebruikt. Daarnaast staan er flink minder televisietoestellen in kinderkamers. Toch wordt de tv vaker als onmisbaar genoemd (34%) dan de mobiele telefoon (17%), de tablet (15%) of de spelcomputer (11%). Dat verschilt overigens per leeftijd; onder 12-15-jarigen is het percentage dat niet zonder mobieltje kan veel hoger. Ook tussen jongens en meisjes zijn verschillen in gedrag en voorkeuren te zien.

ofcom 2014 tablet rise

Het lijkt erop dat kinderen ‘mediawijzer’ zijn geworden; ze zijn zich meer bewust van de mate van betrouwbaarheid van online concent en hoe mensen zich kunnen voordoen. Om goede informatie te vinden, zijn Google, YouTube en sociale media favoriet. Meer kinderen vinden dat er teveel reclame op tv en op het internet is, maar reclameherkenning blijft achter.

Meer info in het rapport ‘Children and Parents: Media Use and Attitudes Report 2014’ (pdf). Ofcom geeft ouders met bepaalde zorgen over het mediagebruik van hun kroost advies, bijvoorbeeld via het informatieplatform ParentPort en via diverse gidsen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020