Kortjes

Kortjes: Perfect Day van PlayStation, Papadag van Ikea, Avatar Land van Disney, en meer (week 42, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Disney has released the first images of Avatar Land, a new theme park attraction based on the blockbuster megalith Avatar, which is due to open in 2017 at the mouse house’s Animal Kingdom park in Orlando, Florida (PSFK)

The case of LEGO shows that there is nothing so useless as doing innovatively that which should not be done at all, you have to get your management fundamentals right first; once you do, then you can start applying innovation tools (Tim Kastelle)

Young music listeners crave what is new and inventive, embracing music stars with real talent and a different sound than they’ve heard replayed on the radio over and over again; this generation is increasingly defining itself by its unique and varied interests (Ypulse)

Facebook has just rolled out a new threat to the online lives of teenagers: 13- to 17-year-olds have the option of making everything they post on the site public – but many young Internet users don’t actually crave the type of Internet freedom Facebook has afforded them (Slate)

Tens of thousands of explicit self-portraits taken by teenagers are ending up on websites viewed by paedophiles; the naked or sexual pictures are often taken by girls at the request of boys in their classes and sent by mobile phone, in a practice known as ‘sexting’ (Daily Mail)

After rebranding from MyYearbook more than a year ago, social network MeetMe is off and running on its next big adventure; it’s a Tinder meets Vine social dating play, called Charm (TechCrunch)

Rather than blame YouTube as some cynical stealer of childhood innocence, we need to look at the bigger picture – how media conspires to corrupt their self esteem with advertising and how zero tolerance culture is destroying their confidence (mobileYouth)

The teen years are often fraught with door-slamming, eye-rolling and seeming insensitivity, even by kids who behaved kindly before; new research shows that biology, not parenting, is to blame (The Wall Street Journal)

Robot Turtles – which has become the most backed board game on Kickstarter ever – is designed to teach pre-schoolers the foundations of coding as they try to win robot jewels (Springwise)

The PlayStation 4 launches next month, and Sony is feeding the frenzy with its new ‘Greatness Awaits’ commercial; in the ad, two young men role-play battle via scenes from the Elder Scrolls Online, Driveclub and Killzone: Shadow Fall, all to the tune of Lou Reed’s Perfect Day (Adweek)

In de nieuwe Ikea-commercial blijft papa op zijn ‘papadag’ niet alleen thuis met de eigen kinderen, maar ook met die van de buren, want, aldus Ikea ‘de mogelijkheden zijn eindeloos als je in oplossingen denkt’ (Adformatie)

Bezoekers van de vakantiesite Zoover hebben de Efteling gekozen tot beste pretpark van Nederland; het attractiepark in Kaatsheuvel kreeg een waardering van 8,7 (NOS)

Het Sinterklaasjournaal (NTR) is het beste jeugdprogramma van het jaar; de makers kregen de Gouden Stuiver tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala (de Volkskrant)

De Verenigde Naties doen onderzoek naar het Nederlandse Sinterklaasfeest; onder verantwoordelijkheid van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten buigt een commissie zich over de vraag of Zwarte Piet een racistisch stereotype is (NRC)

Premier Mark Rutte verrichtte de opening van het Verzetsmuseum Junior, gebouwd in een voormalige garage achter het ‘volwassen’ Verzetsmuseum; het is bedoeld voor kinderen vanaf negen jaar — een ‘tijdmachine’ brengt de bezoekers naar 1940 (Parool)

Ruim de helft van de ouders zet hun kind geen zonnebril op, terwijl bescherming tegen de zon bij kinderen nog belangrijker is dan bij volwassenen, zo blijkt uit een onderzoek van Kien in opdracht van lenzenproducent Bausch + Lomb (NU.nl)

Het internet is een ludiek verschijnsel rijker dat wel eens een wereldwijde trend zou kunnen worden: ‘mamming’ — dat houdt in dat je jouw borsten op een plat oppervlak laat rusten en zo vrouwen aanzet om effectief een mammografie te ondergaan bij de dokter (Het Nieuwsblad)

Een ontzettende huismus, een enorme luiwammes en een Sjaak Afhaak zijn de drie nieuwe ‘helden’ in de eerste campagne over jeugdreuma; zij danken hun bijnamen aan het onbegrip van hun omgeving (Fonk)

Steeds meer jongeren laten zich registreren als orgaandonor; mede daardoor telt Nederland inmiddels 3,5 miljoen donoren, ruim een miljoen meer dan 10 jaar geleden (AD)

Het Vlaamse VRIND-rapport 2013 beschrijft ‘de resultaten van het Vlaamse beleid en de impact op de omgeving’, bijvoorbeeld: in de grootsteden staan tegen 100 oudere werknemers 110 jongeren klaar om in te stromen (X, Y of Einstein)

Het antipestprogramma KiVa vermindert het aantal pestklachten op scholen met meer dan de helft, blijkt uit onderzoek van socioloog René Veenstra van de Rijksuniversiteit Groningen (NU.nl)

Stichting Collectief Goedbezig en de duurzame ASN Bank bieden basisscholen de mogelijkheid om complimentenmachines in te zetten, daarmee kunnen zij door middel van waardering en beloning pesten tegengaan (Harener Weekblad)

Leerlingen uit groep 7 en 8 van de Theresiaschool in Mariënvelde kregen uitleg over zuipketen en wat er allemaal bij komt kijken; brandveiligheid, alcoholgebruik, maar ook liefde en puberteit kwamen voorbij (de Gelderlander)

Het alcoholgebruik van Nederlandse tieners tussen 12 en 15 jaar is sinds 2007 gedaald, ook roken en blowen de jongeren minder en vertonen ze minder seksueel riskant gedrag, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht (NU.nl)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019