De makers van de Sinterklaasfilms Sinterklaas en het Pakjes Mysterie en Sinterklaas en het Raadsel van 5 December zijn terug met een nieuw bioscoopavontuur, dat dit jaar in het teken van de crisis staat. Sinds 2 oktober draait de nieuwe film Sinterklaas en de Pepernoten Chaos in de bioscopen, waarin naast Tony Neef, Willeke Alberti (als Hare Majesteit), Gerard Joling en Patty Brard nog veel meer bekende Nederlanders opdraven. Zoveel sterren als er in de nieuwe film meespelen, zo weinig sterren krijgt deze van recencenten.
Toch wekte de recensie in de Volkskrant de nieuwsgierigheid met de volgende omschrijving: “(…) als dieptepunt de schandalig opzichtige product placement van merken als Koopmans en Mattel. Dat Sinterklaas pepernoten bakt uit een pakje en alleen speelgoed van een bepaald merk koopt, zou eigenlijk als commerciële bezoedeling van cultureel erfgoed bestraft moeten worden.”
Inderdaad voert Koopmans momenteel een Sinterklaasactie, gelinkt aan de Sinterklaasfilm. Bij aankoop van een actieverpakking Koopmans Kruidnoten maken consumenten kans op een set van vier gratis kaarten voor een speciale Koopmans voorstelling van de familiefilm Sinterklaas en de Pepernoten Chaos op zaterdag 30 november 2013 in meerdere steden. Er worden ruim 1.700 kaartjes weggegeven.
Laten we eens kijken naar de motivatie voor de sponsoring, zoals deze op de website van de film omschreven staat: “Als oer-Hollands merk koestert Koopmans de Nederlandse Sinterklaastraditie: kruidnoten, speculaas, cadeautjes en natuurlijk de jaarlijkse Sinterklaasfilm. Daarom is Koopmans een samenwerking aangegaan met de nieuwe bioscoopfilm Sinterklaas en de Pepernoten Chaos. Koopmans is de trotse sponsor van deze familiefilm die garant staat voor een heerlijk bioscoopavondje. (…) Zoals de titel van de film al doet vermoeden spelen – naast heel veel BN’ers – ook pepernoten een belangrijke rol in de nieuwe Sinterklaasfilm. Om alle miljoenmiljard pepernoten op tijd klaar te hebben, moeten Piet Pollepel en Kokspiet stevig aan de bak. Koopmans helpt hen daarbij graag een handje met complete mix voor Kruidnoten, waaraan je alleen nog water hoeft toe te voegen.” Het onderscheid tussen kruidnoten en pepernoten wordt er zo niet duidelijker op, maar dat terzijde.
Branded content werkt voor de adverteerder, is financieel gezien noodzakelijk voor de filmproducent en wordt geaccepteerd door kijkers. Als het commerciële karakter er echter te dik bovenop ligt of als het merk te opvallend aanwezig is, kan het zomaar tot een nare nasmaak leiden. Kinderen zullen de verstopte reclame waarschijnlijk niet als zodanig herkennen, wat op zich al voer voor discussie is.
Hieronder de trailer van de film. Zeg het maar: slimme marketing of onacceptabele commercie?
Andere ‘partners’ in de film zijn onder andere Mattel (Barbie, Hot Wheels), Albert Heijn, Juliana Toren en Rijkswaterstaat.
Update (18/11): Er is nu ook een ‘Zet Je Schoentje’-app. Android-, iPhone- en iPad-bezitters kunnen tot 5 december iedere dag digitaal hun schoentje zetten. Wie dat voor 21:00 uur doet, kan de volgende ochtend een cadeautje uitpakken.