Kortjes

Kortjes: Moslimmeisje wordt superheld, Bitstrips is Facebookrage, pop romantiseert jong sterven, en meer (week 45, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Viacom/Nickelodeon recently conducted a project with parents of kids under 12 in the UK, France, Spain, Germany, and Italy; being able to use technology is the biggest advantage of being a child today, according to parents (Viacom)

The YouTube Music Awards, a celebration of do-it-yourself Internet culture livestreaming on YouTube, is chaotic, innovative, offensive, silly, and downright weird, but one thing’s for sure: you won’t see this on TV (TechCrunch)

The Futures Company interviewed teens in July and found that 41.6% of those aged 12 to 15 said Facebook was their favorite website compared to 48% of teens overall; the most popular site among all teens now is YouTube, according to the report (Mashable)

The number of fantasy leagues is growing and the amount of media attention fantasy receives is growing along with them; fantasy sports is forcing its way into the forefront of the sporting world as the ultimate bond between player and fan (Ypulse)

Narcissism, the economy, and a fascination with gangster culture all play into the resurgence of ‘live fast, die young’ themes in today’s pop culture — a YOLO-style message keeps popping up: do whatever you want right now because tomorrow you might be in a box (The Atlantic)

The Outsider, The Catcher in the Rye, Nineteen Eighty-Four, Brave New World, The Bell Jar, Catch-22 and The Trial have formed a kind of canon of disaffected literature for disaffected teenagers; at the age of 17 and 18, readers are often searching for something with a bit of existential angst (BBC)

As part of a continuing effort to diversify its offerings, Marvel Comics will begin a series whose lead character, Kamala Khan, is a teenage Muslim girl living in Jersey City (The New York Times)

Science and technology are often hard sells for students, and young people of color are under-represented in those fields, but self-styled Urban Scientist Danielle Lee says hip-hop might be the way to build a diverse new generation of scientists (NPR)

Just call them the very early adopters; by now, everyone’s got a story about a kid who swipes at magazines, televisions and even windows because they’ve assimilated the iPad technique — Nielsen estimates put potential kids’ tablet viewership at 16.5 million (Adweek)

Randi Zuckerberg: “The media world was abuzz over the headline ‘Zuckerberg’s Sister Caught Out by Facebook’s Privacy Settings’, but it really wasn’t about that at all — I understood my privacy settings completely, this was about the gray areas of sharing, social conduct, and online etiquette” (Wired)

A new teen-focused social network called Shots Of Me will launch, from the team that previously developed popular social mobile games under the RockLive brand, and its new lead investor is perhaps the world’s most famous teenager: Justin Bieber (Fortune)

Civilization may have made us more selfish, but humans are still apes—and as such we have an innate instinct to share, which we should honor, according to an interesting new campaign for a children’s charity in Brazil (Adweek)

After years of getting attention with playfully explicit sexuality, the AIDES campaign has taken a different turn with this new PSA: Pinocchio gets a ‘Woody’ (English slang for an erection)  for HIV prevention (Osocio)

This ad by the Cancer Society of Finland is a really bad idea; no matter how much researchers find that shame is a really bad strategy for social marketing, organizations continue to use it thinking that if only ’these people’ knew the harm they were doing, they’d stop (Osocio)

There are lots of reasons why the new Skype ad shouldn’t work — in fact, it hints at everything Skype can’t provide — yet, in the end, it’s irresistible, because of the story, which is flat-out incredible and clearly real and heartfelt (Adweek)

Hyves wordt opgeheven als social netwerk; een aantal Hyvers besloot daarom een nieuw onderkomen voor Hyves-vrienden te bedenken — Snoeten.nl presenteert zich als ‘het nieuwe sociale netwerk voor Nederlanders’ (Adformatie)

Er is er een nieuwe rage op Facebook; je maakt een strippersonage dat op jou lijkt en kunt deze vervolgens in allerlei verhaallijnen en situaties plaatsen — Bitstrips heeft veel fans, maar roept ook irritatie op  (iPhoneclub; afbeelding via ABC News)

De Kinder- en Jeugdreclamecode is per 1 november aangepast; er zijn regels toegevoegd voor de herkenbaarheid van reclame in games, ‘virtual worlds’ en sociale media (Adformatie)

Jongeren van 13-18 jaar zijn romantisch en lang niet zo losbandig als vaak wordt gedacht; zowel meisjes als jongens willen alleen seks binnen een vaste relatie en wachten op de ander wanneer deze nog niet zover is, blijkt uit cijfers van weerbaarheidsgame No or Go! (RutgersWPF)

Jaarlijks komen bijna duizend 12 tot 17-jarigen in het ziekenhuis ­terecht met een alcoholintoxicatie, blijkt uit het eerste onderzoek naar het fenomeen ­bingedrinken in België (De Redactie)

Vijf dronken jongeren uit het Franse Bordeaux hebben een lama gestolen uit een circus voor een wandelingetje; na een toertje door de stad namen ze de lama mee op de tram — de bestuurder van die tram waarschuwde veiligheidsagenten van de vervoersmaatschappij (VTM)

Het aantal jongeren dat in het ziekenhuis belandde door alcoholgebruik is tussen 2001 en 2011 verviervoudigd, blijkt uit de Nationale Drug Monitor van het Trimbos-instituut; in 2011 kwamen 1.087 jongeren in een ziekenhuis terecht door een alcoholgerelateerd probleem (NU.nl)

Om jongeren ervan te weerhouden te drinken is er een grote campagne bedacht: NIX18bekende Nederlanders moeten duidelijk gaan maken dat de leeftijd omhoog gaat en wat de boetes zijn als je toch drank koopt onder de 18 (NOS op 3)

Veel kroegen en discotheken zijn volgend jaar alleen nog open voor mensen van 18 jaar en ouder; ze verhogen de toegangsleeftijd om boetes te voorkomen, in verband met het verbod op alcohol voor minderjarigen (NOS)

Er wordt diepgaand onderzoek ingesteld naar wurgspelletjes door jonge kinderen op basisschool Swentibold in het Limburgse Born; zes- en zevenjarige kinderen van groep drie blijken op het schoolplein stik- en wurgspelletjes met elkaar te spelen (De Telegraaf)

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten heeft onder de noemer ‘Richting Morgen’ een mediacampagne voorgesteld die jongeren moet warm maken voor wetenschap en technologie; er zijn vier rolmodellen geselecteerd die jongeren moeten aansporen bezig te zijn met dit onderwerp (De Standaard)

Steeds meer afgestudeerde jongeren lopen stage omdat ze niet aan een baan kunnen komen; jongeren doen liever voor een stagevergoeding ervaring op voor hun CV dan thuis stil te zitten (EenVandaag)

Woonwarenhuis IKEA in Utrecht is een samenwerking aangegaan met een school voor speciaal onderwijs; leerlingen met gedrags- of leerproblemen doen sinds kort praktijkervaring op bij de woonwinkel (RTVU)

Het thema van de Kinderboekenweek 2014 is ‘Feest!’; voor het thema is gekozen omdat de promotieactie dit jaar voor de zestigste keer wordt gehouden — Harm de Jonge schrijft het Kinderboekenweekgeschenk (NOS)

De Grote Taalpeiling peilde naar de houding van de Vlamingen tegenover tussentaal, dialect en het gebruik van vreemde woorden; over het algemeen blijken jongeren minder vaak echt dialect te spreken dan hun ouders en ongeren (-34) doen het beter op de Taal-IQ-test dan ouderen (Radio1.be)

Meester Bart begon 2 jaar geleden een blog met uitspraken van zijn leerlingen; het blog bracht hem ook een boek, column in de Sp!ts en veel bekendheid (Jij Leeft)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021