Kortjes

Kortjes: ‘The Fox’ als kinderboek, ‘The Bear & The Hare’ gaan viraal, ‘Dr. Corrie’ mag blijven, en meer (week 46, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Viral video sensation The Fox by Ylvis will be published as a picture book, available in time for Christmas; it may be the first children’s book to come with ‘Based on the YouTube Sensation’ emblazoned on its cover (LA Times)

The number of teenagers claiming to be active on Facebook had dropped to 56% in the third quarter of 2013, from 76% in the first; the biggest decline in active usage (by 52%) was in the Netherlandsit’s mobile chat services and photo-sharing apps they are going instead (Forbes)

Word-of-mouth marketing may be the hot new trend, but when it comes to getting people to recommend a brand, nothing gets people talking up a brand like live experiences do, a new study from Momentum Worldwide shows (Adweek)

With Catching Fire out next week, Hasbro’s Nerf Rebelle bows are sure to top many a Christmas list this year; but why must so many toys for girls – even those that encourage outside play – be marketed as something pretty?

American children see over a thousand fast food commercials on television every year, and hundreds more from McDonald’s than any other brand; McDonald’s ads reach children between the ages of 2-11 more than twice the amount of its competitors in the U.S. (Business Insider)

The uneasy relationship between corporate good deeds and the positive PR that naturally comes from them is highlighted again, as Kellogg’s U.K. deleted a tweet and then apologized for promising a free meal to a child for every retweet it got (Adfreak)

John Lewis launched its Christmas campaign The Bear & The Hare with a massive heart wrenching film; the connection moment between campaign and retailer is completed by a range of Bear & Hare products, available now at all John Lewis stores (Adverblog)

A tiny, all-female Catholic college-prep academy in Kentucky has created a deeply feminist campaign that tells young women ‘Life’s not a fairytale’, and advises them: ‘Don’t wait for a prince, prepare for real life’ — Mercy Academy has a progressive view on women’s role in the world (Adfreak)

The level of gun violence in the top-selling PG-13 movies has been rising, and it now exceeds that in the most popular R-rated film (The New York Times)

You know your teens can be illogical, unreasonable, and occasionally malodorous, but isn’t it at least reasonable to assume they know the basics about money? Apparently not; surveys show that teens are failing at financial literacy (CNBC)

Encouraging learning through dynamic spaces, spanish creative studio Playoffice has designed the ‘reading net’, a meshed fabric suspended from the architecture of a family library, that acts as a second-level reading range (Designboom)

Reinventing the way we shop, Gap is piloting a ‘Reserve’ program, which allows shoppers to select items online and get them held in stores for purchase and pickup – without first making the final decision (PSFK)

Voor zijn eerste collectie voor Diesel trok creatief directeur Nicola Formichetti alle registers open; hij dook het archief in voor een denim- en ledercollectie én Formichetti liet de campagne voor deze capsulecollecties shooten met een iPhone (Knack)

Maar liefst 10.000 jongeren hebben zich aangemeld voor een auditie op de BNN Talentday op 16 november; de meeste mensen zijn niet door de voorselectie gekomen — op de dag zelf is ‘slechts’ plek voor 800 personen (AD)

In Leuven werd in oktober campagne gevoerd om studenten aan te sporen respect te hebben voor de buren bij de organisatie van een kotfuif; de campagne heeft de problematiek onder de aandacht gebracht, maar lijkt zich nog niet te vertalen in directe resultaten (Nieuwsblad)

Kinderen in Oldenzaal mogen tot negen uur ‘s avonds gewoon op straat geluid maken; de gemeente heeft de plaatselijke verordening aangepast om dat mogelijk te maken (NOS)

Als scholen gezonde maaltijden en tussendoortjes aanbieden, dan gaan kinderen automatisch ook buiten de school gezonder eten; Amerikaanse plannen voor gezondere schoolmaaltijden zijn daarom een goed idee, zeggen onderzoekers (Trouw)

Het aantal kinderen en jongeren in Nederland dat antidepressiva slikt, neemt elk jaar met honderden toe; in 2012 waren het er 22.300, bijna 2.500 meer dan vijf jaar daarvoor, blijkt uit cijfers van Stichting Farmaceutische Kengetallen (Trouw)

Elke super dicht bij een school heeft er last van: stelende scholieren; de Jumbo in het Gelderse Leuvensbroek heeft een speciaal groen mandje klaarstaan voor scholieren van het plaatselijke Mondial College (Retail Actueel)

Met de uitzending van het eerste Sinterklaasjournaal is het Sinterklaasseizoen 2013 officieel geopend; de programmamakers hebben niets meegekregen van de verhitte mediahype rond het uiterlijk van Zwarte Piet — de sketches zijn van tevoren opgenomen en gemonteerd (de Volkskrant)

Een zak met enkel populaire sinterklaascadeaus voor ‘grote mensen’ is dit jaar 3,3% duurder dan vorig jaar, een zak met enkel kindercadeaus 1,7%, zo heeft ING Economisch Bureau berekend (AD)

De Nederlandse consument geeft komende weken zo’n 40% meer uit bij webwinkels dan in een normale periode; directeur Thuiswinkel.org Wijnand Jongen ziet dat het Sinterklaasseizoen bij de consument eerder begint dan voorheen (Emerce)

Stichting Nederland Wordt Beter (NLWB) adviseert ouders hun kinderen thuis te houden bij de viering van Sinterklaas op school; de organisatie maakt bezwaar tegen het ‘racistische karakter’ van het kinderfeest en voelt zich ‘gesteund door verontruste ouders’ (AD)

Gemeenten trekken massaal de handen af van schoolzwemmen; stuurde in 1991 nog 90% van de scholen de kinderen wekelijks naar het zwembad, nu is dat percentage niet hoger dan 20% (Trouw)

Kinderombudsman Marc Dullaert gaat een grootschalig onderzoek doen naar kindermishandeling; hij gaat bij alle 408 gemeenten kijken naar hoe zij mishandeling proberen te voorkomen (Trouw)

Tien jongens tussen 10 en 13 jaar oud moeten voor de rechter verschijnen op beschuldiging van het maken en verspreiden van kinderporno met Snapchat; de Canadese jongens stuurden expliciet beeldmateriaal rond van hun slachtoffers (AD)

De sekslessen van dr. Corrie in het Schooltv-Weekjournaal zijn geen probleem voor staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; in met name christelijke kring werden vraagtekens gezet bij het item (NOS)

Ondanks het digitale tijdperk waarin we leven is ICT nog steeds niet goed geïntegreerd in het onderwijs: “Het is blijkbaar moeilijk om afscheid te nemen van een onderwijssysteem dat 50 tot 100 jaar prima gefunctioneerd heeft” (RTL Z)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019