Sport & Spel

Bol.com signaleert: Furby, Playmobil en Marco Borsato in 2013 in zak van Sinterklaas

Bol.com verwacht dat Sinterklaas de komende weken extra gevoelig zal zijn voor kortingsacties, maar dat de gemiddelde hulpsinterklaas overall toch iets meer euro’s zal besteden dan in 2012. Naast klassiekers als Playmobil en LEGO zullen veel boeken, kookgerei en woonaccessoires opduiken in de zak van Sinterklaas. De populairste verrassingen in het gemiddelde huishouden zijn dit jaar de ‘elektronische superknuffel’ Furby, de nieuwe cd van Marco Borsato en het boek van voetballer Fernando Ricksen.

Bol.com baseert dat enerzijds op jarenlange ervaring en anderzijds op het huidige winkelgedrag en de verlanglijstjes van klanten. De verwachtingen over het bestedingspatroon van Sint zijn gestoeld op de dit jaar sterk zichtbare trend dat de consument gefocust is op een scherpe prijs, maar overall ook iets meer uitgeeft. Op de drukste dagen zal de winkel naar verwachting meer dan 150.000 cadeaus verzenden. Dat is meer dan ooit tevoren en daarom zijn op deze dagen 900 extra collega’s aan het werk in het ‘pakhuis van bol.com’. Overigens koopt de gemiddelde hulpsinterklaas niet alles in één keer, maar komt hij vaak nog één of twee keer terug voor kleinere extra’s als kaarsen, kerstdecoratie, dvd’s en douchegels.

Dit is de top 10 van wat in 2013 uit de zak van Sinterklaas zal worden gehaald:

  1. Furby (speelgoed)
  2. Playmobil winkelcentrum (speelgoed)
  3. Marco Borsato – Duizend Spiegels (cd)
  4. LEGO trein & station (speelgoed)
  5. Fernando Ricksen – Vechtlust (boek)
  6. Despicable Me 2 (dvd)
  7. GTA V (game)
  8. Saskia Noort – Debet (boek)
  9. One Direction – Midnight Memories (cd)
  10. Kinderen voor Kinderen 34 (cd)

“De crisis zorgt ervoor dat velen de hand nog aardig op de knip houden, maar in de afgelopen jaren ook steeds creatiever zijn geworden om toch de leukste cadeaus te kunnen kopen. We willen veel hebben voor weinig”, aldus Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com. “Dat betekent dat mensen gefocust zijn op aanbiedingen en de prijzen van verschillende winkels met elkaar vergelijken om er zeker van te zijn dat zij hun euro’s zo goed mogelijk investeren.”

Hoewel Sint echt kan verrassen met cadeaus en zijn bestedingspatroon verandert, is hij ook conservatief. Schaeffer: “Qua variatie zien we ten opzichte van eerdere jaren weinig echte vernieuwingen in de verdeling van het soort cadeaus in de zak van Sinterklaas. Traditiegetrouw voert speelgoed de boventoon voor kinderen, gevolgd door boeken, muziek, dvd’s, spellen, geuren en kookgerei voor volwassen. Het type speelgoed en de titels veranderen wel. Doorgaans kiest Sint voor het nieuwste van het nieuwste, zoals speelgoed dat een hype is onder kinderen.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020