Kortjes

Kortjes: LEGO’s Happy Holiplay, Little People’s opfrissing, Kit Kat’s dansende baby’s, en meer (week 6, 2013)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The adidas NEO Label hosted a teen curated fashion show and gave fans the chance to be fashion influencers; after all, they’re the ones who wear the clothes so shouldn’t they have a say in the styling? (Ypulse)

After planking, batmanning and milking there is a new internet craze taking over US student dorms and offices: the 'Harlem Shake' begins with a lone dancer, dressed in a motorcycle helmet, and ends with a scene of pandomonium with everyone in the room dancing manically (The Telegraph)

Millennials seek familiarity and reminders of a childlike state to provide them with comfort amidst confusion; what started off as retro revival as an escape from reality has quickly become a full-blown phenomenon, the return of ‘90s culture is being seen across all industries (Ypulse)

Fisher-Price has made an unprecedented investment to refresh its iconic, beloved Little People brand and transform it from a toy brand to a lifestyle brand; the company executed a complete toy design refresh to contemporize the brand for today’s new generation of preschoolers (persbericht)

At the New York International Toy Fair toymaker Mattel will showcase its newest toys that transcend the traditional playroom: “We continue to shape the future of play by extending engagement both inside and outside of the toy aisle” (persbericht)

The idea behind the Happy Holiplay campaign from LEGO is clever; simply build something with LEGO, combine it with whatever you have in your surroundings and snap a photo – that 'Brickmented Reality' concept captures the very essence of LEGO (Adverblog)

What's the easiest, most sure-fire way to guarantee your branded video will get millions of YouTube views? Digitally-manipulated dancing babies, of course; following this well-known fact, Kit Kat in India launched a video in mid-January which now has about 2.5 million views (AdRants)

Laura King and husband received a discount from restaurant Sogno di Vino because their children were so well-behaved during the family’s visit; King was so pleased that she snapped a picture of the kindhearted message and shared it – the picture exploded in popularity (Daily News)

The Scottie dog has a new nemesis in Monopoly after fans voted in an online contest to add a cat token to the property trading game, replacing the iron, toy maker Hasbro announced (NY Times)

Het Amsterdamse Keesing Games heeft een sociale online versie van het klassieke bordspel Stratego ontwikkeld, via een website, Facebookpagina en een betaalde iPad-app; het sociale element zit hem in het feit dat spelers met elkaar kunnen chatten (Emerce)

Een café volledig in het teken van Barbie; met deze zuurstokroze eet- en drinkgelegenheid in Taiwan hoopt het Amerikaanse speelgoedbedrijf Mattel de Aziatische markt te veroveren (De Ondernemer)

Japanese newspaper Tokyo Shimbun has launched the AR News app, which enables kids to scan articles with their smartphones and reveal more kid-friendly versions of current affairs (Springwise)

Leerlingen van drie basisscholen uit Amsterdam Noord maken van 12 tot en met 22 februari eigen reclamefilms tijdens het Fantastisch Kinderfilm Festival in EYE; in creatieve reclames prijzen zij hun zelfverzonnen producten aan én gaan deze direct in EYE in première (Filmeducatie.nl)

Kinderen die bijna iedere dag ontbijten lijken slimmer, ze scoren verbaal duidelijk beter en haalden ook meer punten bij een IQ-test; onderzoekers van de University of Pennsylvania School of Nursing bestudeerden de gegevens van 1.269 zesjarigen in China (AD)

De Tilburgse fractie van Trots op Nederland wil dat ouders voortaan 's nachts wakker gebeld worden als hun kind dronken is en overlast veroorzaakt; als de ouders hun kroost niet komen ophalen, worden de jongeren met loeiende sirenes en zwaailichten thuisgebracht (Omroep Brabant)

Er wordt weleens beweerd dat het met de hedendaagse jeugd op vele manieren bergaf gaat, maar met de jongeren van vandaag is het heus niet allemaal kommer en kwel, zegt Pedro De Bruyckere: "We moeten de trieste voorbeelden niet op ‘de jongeren' als groep betrekken" (De Standaard)

Middelbare scholen doen vaak weinig als leerlingen zeggen dat ze gepest worden, blijkt uit een enquête van EenVandaag: "Ik had het beter niet kunnen vertellen, want omdat ik dat heb gedaan, werd het alleen maar erger", zegt een slachtoffer (NOS)

Maar liefst een op de vijf jongeren heeft persoonlijk te maken gehad met cyberpesten, een verontrustende conclusie uit een onderzoek door de Europese Unie onder 14- tot 17-jarigen; zowel kinderen als hun ouders kunnen online pesterijen via sociale netwerken tegengaan (Dutch Cowboys)

Tweederde van de 12-16-jarigen heeft vorig jaar een vervelende ervaring gehad op internet; noemden de tieners voorheen gepest worden als meest vervelende ervaring, nu is dat online benaderd worden door een wildvreemde, blijkt uit onderzoek van Digibewust (NU.nl)

Jongeren van 12 tot 16 vinden zichzelf verantwoordelijk voor een veilige en sociale internetomgeving, daarnaast leggen ze een deel van de verantwoordelijkheid ook neer bij de overheid en bedrijven die sites exploiteren (Digibewust)

Via het programma ‘Kinderen Veilig Verbinden’ wil Vodafone ouders en kinderen ondersteunen in veilig en verantwoord gebruik van mobiele technologie; Vodafone informeert ouders via een online platform, biedt het een Kind Veilig-simkaart en mobiele hulpmiddelen (Adformatie)

Op de BSV in Bloemendaal start een pilot met het #DTVK-project; bij DurfTeVragenKids krijgen kinderen via sociale platformen vragen toegestuurd, met de taak om online onderzoek te verrichten en daarna het antwoord te presenteren in een tweet, verslag of video (Frank de Vries)

Elk kind in de UK de kans geven om te leren programmeren, dat is de gedachte achter Code Club, een Brits initiatief met als doelstelling 25% van de basisscholen lid te maken voor 2015; vrijwilligers brengen 9-11-jarigen de basisprincipes van het programmeren bij (Frank-ly)

Winkelbediende en vakkenvuller zijn de populairste bijbanen van onderwijsvolgende jongeren; onder jongens komt vakkenvullen het meest voor, bij  meisjes staat winkelbediende op nummer 1 (CBS)

Jongeren moeten zich, veel vaker nog dan ouderen, in de schulden steken, beweert CNV Jongeren; samen met FNV Jong en GroenLinks vraagt de vakbond aandacht voor de 'zeer zorgwekkende sociaal economische positie' van jongeren (de Volkskrant)

Een kwart van de jonge moslims vindt geweld tegen homo's gerechtvaardigd en een derde van de Vlaamse jeugd staat negatief tegenover moslims, blijkt uit onderzoek van het Vlaamse Jeugdonderzoeksplatform onder bijna 4.000 scholieren uit Antwerpen en Gent (De Telegraaf)

Volgens een meerderheid van de jongeren (55%) is hiv/aids in Nederland nog steeds een taboe; slechts 17% zou er open over zijn als ze geïnfecteerd zouden zijn met het virus; tweederde zou het alléén aan goede vrienden/familie vertellen (1V Jongerenpanel)

In 2012 werden slechts zo’n 175.000 kinderen geboren, het laagste aantal sinds midden jaren tachtig van de twintigste eeuw (NRC)

Tot slot: ter vermaak onderstaande video van CollegeHumor over de strijd tussen volwassenheid en kindertijd.

PS  Van 11 tot en met 15 juni gaat Now It's Our TIme op expeditie; gedurende deze week worden meningen, ervaringen, visies en ideeën verzameld van Generatie Z (kinderen tussen de 6 en 16 jaar) over onderwijs; meegaan kan (Onderwijsexpeditie 2013)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021