Maatschappij, Marketing

Bij influencers gaat het niet langer om het aantal volgers

Enzo Knol en Anna Nooshin lijkt iedereen wel te kennen als het schoolvoorbeeld van influencers. Maar deze mensen gaan het wat moeilijker krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Launchmetrics. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in software voor data analyse heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van influencers door grote merken. En wat blijkt? De mega-influencers (met tussen de 500.000 en 1,5 miljoen volgers) vinden er steeds minder aftrek.

Content belangrijker dan aantal volgers

Merken geven aan liever te werken met infl uencers die tussen de 10.000 en 100.000 volgers hebben. Ook social goden die tussen de 101.000 en 500.000 volgers hebben, kunnen op meer steun rekenen dan de echt grote jongens. Hoe komt dat nou? Merken vinden dat influencers met minder volgers meer impact kunnen maken op de volgers die zij hebben omdat er een veel directere communicatie is. Daarnaast hechten ze veel waarde aan de content die wordt gemaakt. Daarbij gaat het dan niet eens om het aantal interacties op de content maar juist om de kwaliteit van de content. En met die content hopen merken juist millennials te bereiken.

ING wist dat al lang

Het grappige is dat tijdens Kids en Jongerenmarketing in 2017 Thijs Jaski van ING al over dezelfde inzichten berichtte. Ook zij kiezen bewust voor kleinere influencers omdat ze zien dat de impact daar vaak groter is en de volgers loyaler zijn.

Influencer database 

Eerder meldde SocialBrands dat zij een voor iedereen toegankelijke database hebben met influencers. Je kunt daarin precies zien welk bereik je krijgt tegen welke kosten. De influencers schrijven zich in op onderwerpen waar zij invloed op uit kunnen oefenen en als bureau of merk kun je vervolgens zelf met hen afspraken maken. Je krijgt, als je met elkaar in zee gaat, vervolgens real-time resultaten van je campagne zodat je kunt bijsturen waar nodig.

Kijkend naar de database zie je dat er allerlei soorten influencers staan met ook allerlei soorten bereik, van een paar honderd volgers tot tonnen volgers. Wellicht ook een mooie kans om hieruit al de nieuwe Anna Nooshin te scouten of de volgende Enzo Knol binnen te hengelen voor hij te groot wordt.

Previous ArticleNext Article

Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018