Onze verzorgers zijn onze journalisten, hún verhalen willen mensen horen

Marketingmanager Tim Lammers heeft er zin in: op 11 juni is hij host en geeft hij een presentatie op het Kids en Jongeren Marketing Congres in zijn thuisbasis Burgers’ Zoo. ‘Ik ben vooral trots op hóé we ons verhaal vertellen.’

Je staat op het punt om te vertrekken naar Belize, in Midden-Amerika. Wat ga je daar doen?

‘Ik ga een marketingplan schrijven om het ecotoerisme in ons natuurgebied daar te bevorderen. Dat gebied is al 29 jaar in ons beheer, en inmiddels is het zes keer zo groot als de Hoge Veluwe. Op een luchtfoto herken je het zo, omdat alles wat eromheen ligt is weggekapt. We hebben vorig jaar een nieuw deel van het park geopend: de mangrove. Dat is gebaseerd op dat natuurgebied.’

Een nieuw ecosysteem dus, na de bush, de desert en de ocean.

‘Precies, en ook deze past in onze doelstelling om ‘ecodisplays’ te laten zien. We staan voor bewustwording, dus we willen mensen het hele systeem, de hele omgeving laten zien waar een dier in voorkomt. Je ziet het ook in onze huisstijl en ons logo: daar staan de dieren ook niet los in, maar maken ze deel uit van hun omgeving, van hun habitat. Wat we ook niet doen: het vermenselijken van dieren. Ze krijgen bij ons geen namen en hebben geen vaste voedertijden. We willen gewoonweg geen geconditioneerd gedrag.’

Je werkt nu ruim vijf jaar als marketingmanager voor Burgers’. Is er veel veranderd in de tussentijd?

‘Ik was de eerste die de functie ‘marketeer’ op z’n visitekaartje had staan. Natuurlijk werd er wel aan marketing gedaan, anders blijf je als ongesubsidieerd familiebedrijf niet honderd jaar gezond. Maar marketinggericht denken was tot een paar jaar terug niet de gewoonte in de dierentuinsector; daar zag iedereen elkaar meer als collega’s die samen populaties en bloedlijnen in stand moesten houden. Dat is ondertussen wel een beetje veranderd. Bij Burgers’ Zoo zijn we ons gaan richten op het vertellen van verhalen en het uitdragen van ons ‘why’: waarom zijn we er en doen we wat we doen? Belangrijkste middel om dat doel te bereiken is dat we de rol van uitgever hebben aangenomen. Onze strategie is onze bladformule, die hebben we uitgebouwd tot een consistent verhaal. Je ziet het ook in de bezetting van ons team. We doen het met z’n drieën: iemand zorgt dat we genoeg ‘lezers’ hebben, iemand is hoofd- en eindredacteur, ik ben uitgever en daarnaast hebben we een groot aantal freelance journalisten: dat zijn onze dierverzorgers. Want hun verhalen willen mensen uiteindelijk horen.’

Op welke doelgroep richten jullie je?

Qua leeftijd gemiddeld een stukje hoger dan veel concurrenten. Jonge ouders zijn bijvoorbeeld ook een belangrijke doelgroep, en grootouders ook. Maar een serie als Zoë en Silos (kinder- en liedjesserie op YouTube en RTL’s Telekids, red.) maken we weer specifiek voor kinderen. En we zijn een paar jaar geleden als een van de eerste merken in Nederland gaan vloggen. Dat is natuurlijk ook gericht op een bepaalde leeftijdscategorie.’

Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

‘We proberen onze content steeds meer 1-op-1 aan te laten sluiten op onze bezoekers. Bijvoorbeeld door het meten van klikgedrag vanuit de nieuwsbrief en data uit de website en onze social kanalen. Uiteindelijke doel is: ben je gek van aardvarkens, dan krijg je nieuws over aardvarkens. Binnen onze content is video steeds belangrijker geworden. We doen heel veel op YouTube; we bieden livestreams, 360 graden-video’s, vlogs. We gaan nu ook een videoproducer aannemen. Met video kunnen we laten zien waarin we ons onderscheiden van andere parken: onze omgeving, onze ecodisplays. En we zijn voor de derde keer bezig met het ontwikkelen van een musical, die weer zes weken gaat draaien. Iets extra’s voor bezoekers, mét een educatieve laag.’

Bij welke Burgers’ Zoo-content bekruipt je een gevoel van trots?

‘Ik ben vooral trots op hóé we het doen. We brengen niet alleen goed nieuws, maar we proberen te laten zien hoe de natuur in elkaar zit en willen daar transparant en eerlijk in zijn. Zo beet afgelopen december een mannetjesleeuw een vrouwtjesleeuw dood voor de ogen van de bezoekers. Dat was een heftig moment. Je kunt vervolgens twee dagen de pers goed te woord staan en het daarbij laten, maar wij kiezen er juist voor om een week later nog met een verhaal te komen over die leeuwen: waarom deden ze dat nou? Ook gebeurd: tijdens een livestream waar duizenden mensen naar keken werd een neushoorntje dood geboren. We laten op die manier zien dat de wereld niet maakbaar is.’

Burgers’ Zoo opende vorig jaar de mangrove. Jullie waren niet de enige die met zo’n groot project op de proppen kwam. Ouwehands had de panda’s en in Emmen werd een compleet nieuwe dierentuin geopend: Wildlands Adventure Zoo. Merkten jullie daar veel van?

‘We hebben een fantastisch jaar gedraaid; we hadden 113.000 bezoekers meer dan in 2016, op een totaal aantal van meer dan een miljoen. Ik hou me eigenlijk ook niet zo bezig met de concurrentie. Ik kijk wel naar de branche als geheel, want je bent zo goed als je slechtste concurrent. Gelukkig hebben we in Nederland fantastisch mooie dierenparken, daar mogen we echt trots op zijn. We doen zelf ook steeds meer om onze inkomsten te verbreden. Neem bijvoorbeeld ons Safari Meeting Center. In de drukke periodes gebruiken we het voor events voor dagbezoekers, bijvoorbeeld musicals. En in de minder drukke periodes kunnen bedrijven en instellingen er terecht voor congressen en bijeenkomsten. Het is uitgevoerd in Oost-Afrikaanse stijl, met lodges met zicht op bush. Net als ons park is het helemaal doorgethematiseerd, met een prachtig auditorium en foyer waar je mensen kunt ontvangen. En de catering is echt verbazingwekkend goed.’

Wat ga je vertellen tijdens je presentatie?

‘Ik ga het hebben over video. En wat ongetwijfeld ook aan de orde komt is de contentgedachte. Marketeers denken nog vaak vanuit een ‘probleem’ dat er ligt. Hoe verkoop ik een X-aantal kaartjes? Nou, in ieder geval niet door te zeggen dat mensen je kaartjes moeten kopen. Kijk naar Linda.: daar weten ze precies op elk platform het gewenste publiek te bereiken. Omdat de mensen erachter weten wat het publiek op die plek wil horen, zien of lezen. Dat is ook hoe wij werken: vanuit een uitgeefgedachte: 99 van de 100 keer zit er geen commerciële boodschap in onze uitingen. Vertel waaróm je er bent op deze wereld, zo simpel is het! En uiteindelijk zijn wij op de wereld om mensen bewuster te maken van de schoonheid van de natuur.’

Lees alles over het Kids en Jongeren Marketing Congres – 11 juni: Burgers’ Zoo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024