Eten en drinken, Maatschappij

Cola en pindakaas in de rekentoets, mag dat?

Voor wie zich enigszins bevindt in de buurt van de driehoek Kinderen – Voeding – Marketing is er geen ontkomen aan Doris Voss van de stichting Tijd voor Eten. Ze constateert dat op scholen niet zelfgemaakte soepjes maar vooral snacks en frisdrank verkrijgbaar zijn, wat het gevolg zou zijn van de publiek-private samenwerking — eigenhandig maakt de overactieve lobbyist de hashtag #ppsdrama trending. Daarom moet vooral de JOGG-aanpak (Jongeren op Gezond Gewicht) het ontgelden, want de deelname van bedrijven in deze organisatie is per definitie verdacht.

Nu ben ik het daar niet mee eens (misschien ben ik te goedgelovig of naïef?) en bovendien is de obesitasproblematiek imho een stuk complexer dan bovenstaande samenvatting doet vermoeden, maar een belangrijk en boeiend onderwerp is het zeker. Zo raakte ik een paar dagen geleden met Doris Voss en enkele andere ‘kritische twitteraars’ in discussie over de vondst dat in de rekentoets, die toch al zo onder vuur ligt, sommen met etenswaren opgenomen zijn. In de Conceptsyllabus Rekenen (pdf), deze maand door het College voor Toetsen en Examens gepubliceerd, zijn ijs, pindakaas en cola te zien.

rekentoets pindakaas

rekentoets cola

Best leuk voor de gemiddelde mbo’er, maar de reacties van hun opvoeders zijn niet van de lucht: sluikreclamemerkindoctrinatiekwalijk en debiliserend! dikmakendsubliminaal! failbrainwashing!. Maar is dit betaalde reclame? (ervan uitgaande dat dit niet het geval is: ik kan me voorstellen dat merken zelf helemaal niet blij zijn met dit Umfeld, want rekenen is niet meteen een associatie die op het waardenlijstje staat). Of is het simpelweg op een aansprekende manier van aansluiten bij de praktijk, bij de leefwereld van de leerlingen? (waarbij sommigen uitspreken dat een rekentoets niet leuk maar zakelijk en helder moet zijn). Is het tonen van een product per definitie fout? (in het dagelijkse leven heeft een ieder daar immers ook mee te maken). Ik weet het niet. Maar om alle schijn tegen te gaan, moeten de bedenkers van de vragen zich misschien beperken tot appels en peren vergelijken…

Update (18/3): Vrij Nederland komt tot een vergelijkbare conclusie.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

  1. Ik denk dat de belangrijkste zin je laatste is. Scholen en uitgevers moeten alle schijn van belangenverstrengeling tegengaan.

    Het is ook dat subliminale, dat het doodnormaal is dat Cola alom aanwezig is, waar we kinderen tegen moeten beschermen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019