Maatschappij

Nieuwe anti-pestcampagne spreekt ‘omstanders’ aan #sharegeenshit

Eén op de tien basisschoolleerlingen wordt structureel gepest. Het goede nieuws: het onderwerp staat hoog op de agenda; aan alle kanten worden initiatieven ontplooid om iets aan het probleem te doen. Op het 2de Nationaal Congres Pesten, komende donderdag, staan de jongeren op het podium. Zij presenteren de nieuwe campagne #sharegeenshit en bieden deze aan de Kinderombudsman aan. De campagne richt zich op ‘omstanders’; hen wordt opgeroepen om niet mee te werken aan pesten, door geen pestberichten of nare foto’s en filmpjes te retweeten, te liken en te sharen.

De campagne #sharegeenshit, van de hand van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, bestaat uit:

  • Brochure met vele tips tegen pesten, voor ouders, leerlingen en scholen (beschikbaar via www.mediaenmaatschappij.nl);
  • PestThermometer, waar scholen kunnen nagaan met welke woorden hun leerlingen worden gepest (het gaat over seksualiteit, afkomst, religie en sekse; de meest gebruikte scheldwoorden zijn homo, hoer, slet en Marokkaan);
  • Campagnefilmpje gemaakt door Media College Amsterdam;
  • Nationaal Congres Digitaal Pesten, 30 oktober 2014 in Nieuwspoort in Den Haag, met als thema ‘Pesten? Jongeren lossen het zelf wel op’.

Uiteindelijk moeten kinderen en jongeren zelf als ‘peer educators’ pesten corrigeren en terugdringen, zo is de gedachte. Hieronder de poster uit de campagne.

sharegeenshit

“Ik wil dat scholen op een positieve wijze worden gedwongen het probleem te erkennen en geholpen worden pesten aan te pakken. Pesten is een meerkoppige draak, maar ik ben blij als we kunnen beginnen met het trainen van leerkrachten en dat scholen bewezen effectieve methodes gaan gebruiken.” [Kinderombudsman Marc Dullaert]

Update (30/10): Inmiddels is ook de campagnefilm beschikbaar.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=eYgft5PGVoI]

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018