Maatschappij

Kinderen tekenen Waterspaarders-akkoord om Nederland korter te laten douchen: ‘Minder warm water, beter voor later’

Op de Montessorischool Leidschenveen in Den Haag 0ndertekenden kinderen vandaag het WaterSpaarders-akkoord met vijf organisaties* die hen gaan helpen met een nieuwe beweging om energie te besparen. Met WaterSpaarders komen kinderen in actie met hun gezin om korter te douchen. Ook roepen ze alle andere kinderen van Nederland op om thuis het gesprek  aan te gaan, zodat heel Nederland minder warm water gebruikt; van gemiddeld 8 minuten naar 5 minuten.

De kinderen leggen de nadruk op het gebruik van warm water, omdat veel simpele en kleine handelingen thuis (zoals korter douchen) samen een groot verschil maken. Ze gaven het startsein met de yell: ‘Minder warm water, beter voor later!’

Kinderen begrijpen de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan en de natuur te beschermen, en geven zelf aan energie te willen besparen en anderen aan te zetten dat ook te doen. Ze maken zich zorgen over de natuur en vragen zich zonder enig waardeoordeel af waarom we simpele oplossingen die helpen niet gewoon toepassen. Voor hen is dat logisch: “Want we hebben maar één aarde”. In de woorden van Hannah, 11 jaar: “Als iedereen zo doorgaat dan kan het niet langer, dan geeft de aarde het op.”

De opzet van WaterSpaarders komt voort uit dialoogsessies met kinderen en is ontwikkeld samen met hen en leerkrachten. Met WaterSpaarders krijgen de kinderen via een lesprogramma op school en de bijbehorende website concrete instrumenten om het gesprek op school en thuis aan te gaan om gedragsverandering teweeg te brengen binnen het gezin. Kinderen kunnen met de klas meedoen aan WaterSpaarders of individueel via waterspaarders.nl.

Kinderen kunnen hun eigen etiket ontwerpen voor een fles douchegel of shampoo met een oproep voor het hele gezin. Ze meten het douchegedrag van het gezin met een stopwatch-app die laat zien wat de impact van lang douchen is op de leefomgeving van dieren. Vervolgens noteren ze de tijden in een Spaarboekje en in de online Verbetermeter die de concrete impact laat zien op klimaat en de gezinsportemonnee.

*WaterSpaarders wordt mogelijk gemaakt door het Wereld Natuur Fonds, Unilever en de Missing Chapter Foundation van prinses Laurentien. Ook drinkwaterbedrijf Vitens en energiebedrijf Eneco hebben zich aangesloten. De kinderen van Montessorischool Leidschenveen tekenden het akkoord met de directeuren van deze vijf organisaties. Kinderen stellen zichzelf daarmee tot doel heel Nederland korter te laten douchen. Als iedereen in Nederland 3 minuten per dag korter zou douchen, zou dit gelijk staan aan het van de weg nemen van bijna 600.000 auto’s en het besparen van bijna 60.000 olympische zwembaden met warm water. Daarnaast bespaart het voor een gezin van vier personen € 165 per jaar op de energie- en waterrekening.

Frank Weijers, Algemeen Directeur Unilever: “Kinderen hebben ons verteld tijdens onze Raad van Kinderen: Laat ons de boodschap maar vertellen, want grote mensen geloven ons wel.” Wolter Odding, directielid Vitens: “Kinderen zijn voor ons in dat proces het logische aanspreekpunt, zij snappen dit, zij zijn de toekomst.” Arjan ten Elshof, Directeur Eneco: “Korter douchen is hier het tastbare haakje om via kinderen bewustwording te creëren die echt tot concrete gedragsverandering leidt.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019