Het goede voornemen voor 2014: investeer in een beeld uit duizenden

Jongeren absorberen beeld

Recente verschuivingen in social media land bevestigen het wederom: jongeren zijn visueel ingesteld. Dit is mede de reden dat jongeren Facebook minder gebruiken en en masse overgaan naar andere netwerken, zoals Snapchat en Instagram. Zolang Kat & Muis al kinder- en jongerencommunicatie bedrijven (ruim 20 jaar), zijn we ons hiervan bewust en delen we onze kennis met klanten en relaties.


Tijd op, geld op

Toch liepen wij als bureau de afgelopen maanden (en eigenlijk al zo lang wij werken in de communicatiewereld), net iets te vaak, tegen een veelvoorkomend probleem aan. Er wordt veel tijd en geld geïnvesteerd in het voortraject, maar het productietraject vormt een ware ‘sluitpost’. Want de tijd is op, het geld ook en dus zegt een klant  -heel begrijpelijk overigens-: “de uitwerking regel ik zelf wel met het bureau dat alle vormgeving voor ons doet”. Of de klus blijft wel bij het bureau liggen, maar er moet “even snel” wat in elkaar gedraaid worden. Caramba!

Natuurlijk is er geen kwade wil in het spel. Als je een willekeurige marketeer vraagt of hij het belang van een goede visual erkent, dan zal hij dit zeker doen. Toch slaan we met z’n allen steeds vaker een zijweggetje in en krijgen we niet de visual die we voor ogen hadden. Het gevolg is dat het eindresultaat te wensen over laat en de propositie niet zelden onvindbaar is. What to do?

What to do?
Tip 1: Budgetsplit en timing
Deel je budget met het bureau en kijk samen naar een goede budgetverdeling, waarbij genoeg overblijft om te investeren in een beeld uit duizenden. Kijk ook samen kritisch naar de timing en kijk niet op een of twee weken. Een goedwerkende visual haalt alle ‘schade’ in van de verloren weken.

Tip 2: Jongerenmarketing is een vak
Er zijn niet voor niets kids- en jongerenbureaus. Deze doelgroep wil heel specifiek aangesproken worden en daar weten deze bureaus alles vanaf. Laat de uitwerking door een gespecialiseerd bureau doen. Je gaat tenslotte ook niet met je auto naar de fietsenmaker…

Tip 3: Advocaat van de duivel
Voor jou kan een visual heel voor de hand liggend zijn, omdat je al een voortraject hebt doorlopen. De doelgroep heeft echter geen voorinformatie. Probeer zo blanco mogelijk naar de visual te kijken, pak de probleemstelling en propositie erbij en stel jezelf kritisch de vraag of de visual de vraag beantwoordt. Twijfel je of je scherp genoeg bent? Vraag niet je collega of je eega om zijn of haar mening, maar laat het onderzoeken onder de doelgroep. Dit hoeft echt niet duur te zijn.

Op naar 2014! Een jaar vol prachtige campagnes en oogstrelende beelden!

[Door Femke Creemers van Kat & Muis]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024