Marketingstudenten zien contentmarketing en PR-denken als de toekomst

Masterstudenten van de European Communication School (ECS) in London, onderdeel van the MediaSchool Group, hebben dit voorjaar een onderzoek uitgevoerd onder meer dan 2.000 studenten (20-25 jaar) in Engeland, Frankrijk, Spanje en België. Een meerderheid van de aanstormende talenten in reclame, marketingcommunicatie, design, PR en evenementen ziet zichzelf niet als 'digital natives'. Nee, de generatie die tien jaar jonger is dan zij zullen de werkelijke sterren in digitale media zijn.

Het marketinglandschap zal in de toekomst gedomineerd worden door contentmarketing en 'PR-denken'. Acht van de tien studenten denken dat content marketing, waarbij merken makers en uitgevers van hun eigen content worden, als essentieel onderdeel van hun werk over tien jaar. Van de respondenten verwacht 70% dat 'PR denken', ofwel het creëren van mond-tot-mondreclame en vertrouwen voor merken, dan de meest gekozen strategie van bureaus is in hun voorstellen. In reclame wordt entertainen belangrijker dan verkopen. Ruim tweederde verwacht overigens níet dat tv-reclame niet meer relevant is in het jaar 2023.

Alle marketeers zullen zich met sociale media geen bezighouden, en Facebook is verreweg het meest belangrijk om met jongeren te communiceren. Slechts 40% is het eens met de stelling van Sir Martin Sorrell dat Twitter geen reclamemedium is. Ook noemenswaardig: de marketeers van de toekomst noemen Red Bull Stratos als de meest bewonderde campagne van de afgelopen tijd.

Zie het Next Generation of Marcoms European Report 2013 (pdf) voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024