Media

[TV] Carte Blanche-concept ‘Boost’ moet jongeren aanzetten om het beste uit hun jeugd te halen

Najaar 2013 schreef ik hier over Carte Blanche, een project waarbij de VRT zes jongeren de kans gaf om een eigen televisieprogramma te maken. In juni vorig jaar schreven 800 jongeren zich in met een idee, waaruit zes onervaren, jonge tv-talenten – Bert De Clercq, Thomas Verbruggen, Samir Korbi, Kevser Marasligil, Mourad Baaiz en Barbara Dzikanowice – werden geselecteerd, die vervolgens een bootcamp kregen in televisie maken. Daaruit moest een nieuw concept ontstaan, op maat geschreven voor de eigen YouTube-generatie.

Hoe geweldig: dat is gelukt! Op 30 januari 2014 startten ze met hun eigen programma: Boost. Hiermee willen ze jongeren aanzetten om het beste uit hun jeugd te halen (ongetwijfeld is het begrip YOLO wel eens genoemd). De makers beseffen maar al te goed dat ‘jong zijn’ maar even duurt, en ze willen zelf ten volle van die periode genieten. En daarom hoppen ze van ‘boost’ naar ‘boost’, altijd met een gretige camera op zich gericht. Het gaat bijvoorbeeld om uitdagingen die de kijker ook bedacht en uitgevoerd (en meteen gedeeld) zou kunnen hebben. Niet baanbrekend, maar wel van deze tijd, ook omdat digitaal centraal staat in de aanpak.

Alle filmpjes zijn eerst online te bekijken, en pas later worden ze in een programma verzameld en via het kanaal OP12 uitgezonden op de Vlaamse televisie. Het platform boostnu.be is dus de motor van het hele gebeuren, waar naast de filmpjes ook extra content gedeeld wordt: liefhebbers kunnen zich inschrijven voor de community, meedoen aan wedstrijden, bepalen welke vraag Kevser de volgende keer stelt, Thomas uitdagen om andere mensen blij te maken, enzovoort.

Inmiddels staan er al enkele tientallen video’s op de website, verdeeld over verschillende thema’s. Zo trekt Bert naar inspirerende jongeren die volop bezig zijn om het maximum uit hun jeugd te halen, daagt Thomas andere jongeren uit om 1 minuut televisie te maken en doet Thomas de dingen die je al altijd eens wou doen maar nooit durfde. De filmpjes trekken een paar honderd tot een paar duizend kijkers, maar het zou me niet verbazen als er binnenkort eentje viraal gaat. Best bekeken tot nu toe is ‘Chatroulette met je oma’ (ruim 5.000 views).

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=IZSxLD88F5g]

Check boostnu.be voor meer.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019