Veiligheid

FNV Spoor dient klacht in tegen “spannend en prikkelend” spotje voor orgaandonatie

Komende week, 14 t/m 20 oktober 2013,  is uitgeroepen tot Donorweek. Dat wist ik niet, maar dankzij FNV Spoor nu wel. De organisatie dient namelijk een klacht in bij de Reclame Code Commissie en het ministerie van VWS, dat verantwoordelijk is voor een spotje voor orgaandonatie, dat op televisie te zien is. Het filmpje toont de triatleet Wouter Duinisveld, die zelf een donorhart heeft, onder de spoorbomen voor de trein langrennend terwijl de slagbomen dalen en de lampen knipperen.

Levensgevaarlijk gedrag, weet Roel Berghuis van FNV Bondgenoten: “We steunen de Donorweek, want donoren zijn hard nodig. Maar dit spotje geeft het slechte voorbeeld door te suggereren dat als je maar hard genoeg rent, je nog net voor de trein langs kan ook al knipperen de lichten en rinkelen de bellen. Dit gedrag moet juist worden voorkomen, omdat die inschatting heel vaak verkeerd afloopt. Dit leidt helaas elk jaar weer tot veel ongevallen, met doden en zwaargewonden tot gevolg.”

Mede door deze klacht komt de Reclame Code Commissie ‘met spoed’ bijeen, dat wil zeggen tegen het einde van de Donorweek. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid noemt het “een spannend en prikkelend filmpje dat bedoeld is om jongeren aan te spreken.” Ze staat volledig achter de wervingsvideo, zo melden NU.nl en andere media. En dus krijgt dat wat FNV wil verbieden, dankzij deze inspanning nóg meer aandacht, zoals hieronder. Tsja.

In de Donorweek is het de bedoeling dat we elkaar vragenom ook donor te worden. Je keuze kan je in 2 minuten vastleggen via JaofNee.nl.

Updates:

(17/10) De Reclame Code Commissie acht de commercial in strijd met de goede smaak en nodeloos kwetsend. Het spotje verdwijnt daarom zo snel mogelijk van de televisie.

(19/11) In het collectieve onderbewustzijn blijkt de vidoe overmatig veel angst, woede en aandacht voor gevaar op te wekken, stellen onderzoekers van Neurensics.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

  1. Echt? Heeft de FNV niks anders te doen? Je ziet het niet eens echt goed, zo snel gaat het.

    En bovendien, als het zo vaak misgaat, komt dat toch juist goed voor ze uit ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019