MSS 2013: 77% tieners surft op smartphone, 41% op tablet

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken (NLO, NOM en SKO) hebben voor de derde keer een rapportage (pdf) over mediagebruik en -gedrag uit de Media Standaard Survey (MSS)* uitgebracht. Niet zomaar een onderzoek, want veel hoger kan de lat om tot betrouwbare basiscijfers te komen niet liggen. Van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder blijkt 93% thuis toegang tot internet te hebben. De internettoegang onderweg is de afgelopen drie jaar fors gestegen, van 20% in 2011 naar 37% in 2013.

Het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruik maakt van internet nam in vergelijking met 2011 significant toe met 3% naar 12,7 miljoen. Deze stijging komt vooral voor rekening van vrouwen, ouderen en laag opgeleiden, die duidelijk met een inhaalslag bezig zijn. De penetratie onder jongeren is nagenoeg 100%. Van alle leeftijdsgroepen brengen jong-volwassenen van 18-24 jaar de meeste tijd surfend door (21,2 uren per week), gevolgd door tieners van 13-17 jaar (18,2 uren).

mss13 internettoegang

Het gebruik van mobiele apparaten om te internetten steeg verder in 2013. Van alle personen van 13 jaar of ouder gaf 49% aan weleens een smartphone te gebruiken om op te internetten en 35% gebruikt hiervoor een tablet (dit gaat onder meer ten koste van het gebruik van de personal computer en van spelcomputers). Onder jongeren liggen deze percentages flink hoger (77% van de 13-19-jarigen gebruikt internet op de smartphone, 41% op de tablet). Daarnaast zijn er relatief veel jongeren die hun smartphone gebruiken om naar de radio te luisteren (37%), om TV te kijken (24%) en om een tijdschrift te lezen (14%).

mss13 apparaten

TV kijken doen jongeren sowieso bovengemiddeld digitaal: 35% op hun laptop, 26% op de desktop, 24% dus op de smartphone en 20% op de tablet.

Wellicht vallen bovenstaande percentages een stuk lager uit dan verwacht? Goed om weer even met beide benen op de grond te gaan staan!

*De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de Nederlandse JIC’s. Deze gezamenlijke ‘Establishment Survey’ levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2013 zijn 6.326 huishoudens en 5.422 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024