Media, Muziek

Nederlands muziekplatform XITE breidt uit naar Verenigde Staten

Het Nederlandse muziekplatform XITE opent per 1 januari 2015 een kantoor en studio in New York City. Na uitbreiding naar België en Duitsland het afgelopen jaar, zet XITE hiermee voor het eerst voet aan de grond aan de andere kant van de oceaan. De zender is opgevallen in de VS door myXITE, waarmee kijkers hun persoonlijke muziekzender samenstellen door tijdens het kijken videoclips te liken, unliken of te skippen. Naar eigen zeggen is XITE met dit product tot nu toe ‘s werelds enige platform dat het mogelijk maakt voor kijkers om een gepersonaliseerd muziekkanaal te creëren.

Ter promotie van myXITE maakte het jonge Amsterdamse filmproductiebedrijfje Opslaan Als onderstaande commercial.

[vimeo 111441482 w=570 h=321]

Het afgelopen anderhalf jaar heeft XITE zich uitgebreid georiënteerd op de Amerikaanse markt. Ook zijn er vergevorderde gesprekken gevoerd met belangrijke kabelaars. Directielid Cees Honig gaat de leiding nemen over de Amerikaanse divisie. In Nederland wordt het directieteam versterkt door de komst van Dan Ligtvoet, voorheen managing director Noord-Europa bij MTV Networks en Comedy Central (Viacom).

Mooi succesverhaal. In 2008 startte XITE als muziekzender op UPC en Caiway. Sinds 2012 is XITE ook onderdeel van het pakket van Ziggo, gevolgd door KPN in 2013. Al in 2011 breidde XITE uit naar België, waar het te zien is op Telenet. Met de lancering in Duitsland bereikt XITE in totaal meer dan 15 miljoen huishoudens en is het de grootste muziektelevisiezender van Nederland. Inmiddels is het gepersonaliseerde muziekvideoplatform myXITE voor consumenten actief op een deel van het UPC-netwerk in Nederland en Duitsland. XITE werkt nauw samen met alle grote platenmaatschappijen en maakt daarnaast eigen televisieprogramma’s waaronder het dagelijkse TV-magazine Daily Noise. Daarnaast organiseert het jongerenplatform jaarlijks de XITE Awards, waarbij zowel nationale als internationale artiesten worden bekroond voor hun werk.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019