Media

Nederlandse avonturen-app ‘Storm & Skye’ verovert Amerika

Nog geen twee weken na de release van de door het Nederlandse bedrijf Digimoo Studios uit Leiden ontwikkelde app voor kinderen Storm & Skye en het Geheim van de Autowasstraat, is in de Verenigde Staten aan de app – bedoeld voor kinderen vanaf vijf jaar – al een eerste prijs voor beste kids-app toegekend en heeft Apple de app uitgelicht als beste nieuwe app voor kinderen in 23 landen. Het is de eerste aflevering van een serie kinderverhalen in de vorm van een app voor iOS- en Android-apparaten.

Kinderen vanaf vijf jaar en ouder beleven de avonturen van Storm & Skye, twee kinderen die in een autowasstraat een magische doorgang vinden naar een mysterieuze wereld. Volgens de makers is het een spannend, grappig en ontroerend verhaal over moed, vriendschap en de grenzeloze wereld van onze verbeelding. De app bestaat uit meer dan 45 minuten geïllustreerd en geanimeerd materiaal, en meer dan 40 interactieve elementen. De app is beschikbaar in het Nederlands en het Engels. De Nederlandse versie is ingesproken door Bram van der Vlugt.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=4njWp9TN7hQ]

“We zijn twee jaar bezig geweest met het ontwikkelen van het format voor de app-serie Storm & Skye. In die periode hebben we de verhalen meerdere keren voorgelegd aan een testpanel, bestaande uit kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. Daar werd steeds positief op gereageerd. We hadden het succes stiekem dus wel een beetje verwacht, maar de massale enthousiaste reacties van ouders en kinderen die wij de afgelopen dagen hebben ontvangen, verrassen ons toch. Geheel tegen onze verwachting in is de app zelfs in Zweden en Denemarken een groot succes. En we ontvingen een hartverwarmend bericht van een jongetje uit Hong Kong, dat de app zo leuk vindt dat hij de geheime rode deur uit het verhaal op de muur van zijn kamer heeft geschilderd.” [Barnier Geerling, bedenker en regisseur van de app]

Aan de Engelse versie werd afgelopen week door de Best Mobile App Awards de prestigieuze nominatie toegekend van ‘Best App for Children and Toddlers’. Daarnaast wordt de app sinds vorige week door Apple in 23 landen – waaronder de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Canada en Australië – uitgelicht als Beste Nieuwe App voor Kinderen. Met deze toekenningen schaart de ontwikkelaar/uitgever van de app zich als klein bedrijf naar eigen zeggen als bij toverslag in de gelederen van het toenemende aantal internationaal succesvolle Nederlandse media- en entertainmentbedrijven.

Vanaf de lancering van Storm & Skye mag de app zich wereldwijd verheugen in een enthousiaste ontvangst door toonaangevende pedagogen en didactici. Zo wordt de app in vele invloedrijke blogs voor kinderapps omschreven als zeer innovatief en een prachtig alternatief voor animatiefilms en games. Zo schrijft de website Teachers With Apps ondermeer: “Stunningly beautiful, magical, and filled with the wonders of imagination, Digimoo Studios has accomplished what few others can achieve in an audio-visual storybook. Storm and Skye and the Secret of the Car Wash has the feel of a high production movie, all contained within a narrated picture book format.” Ook het televisieprogramma EditieNL van RTL4 besteedde al uitgebreid aandacht aan de app.

De app is wereldwijd beschikbaar in de Apple App Store voor iOS-apparaten en op Google Play voor Android-apparaten, voor EUR 2,69. Storm & Skye en het Geheim van de Autowasstraat is opgedeeld in negen hoofdstukken van ongeveer vijf minuten in lengte per hoofdstuk. De hoofdstukken worden levendig verteld door verhalenverteller Bram van der Vlugt en zijn voorzien van filmmuziek. Tijdens het afspelen kunnen kinderen reageren op de scènes op het scherm door ‘hot spots’ aan te raken, die bij aanraking resulteren in grappige of spannende geluidseffecten. Elk hoofdstuk eindigt met een interactieve scène, waarbij met elementen uit het verhaal kan worden gespeeld.

“Alle kinderen houden van het luisteren naar een geweldig verhaal dat de fantasie prikkelt. Bijkomend voordeel is dat het hun liefde voor lezen vergroot, hen betere luisteraars maakt en ze leert om hun fantasie creatief te gebruiken. Het leven is een verhaal en er is geen betere manier voor kinderen om te leren omgaan met de uitdagingen van dit verhaal, dan het beschikken over de creatieve vaardigheden om uitdagingen te benaderen met een open en vindingrijke mindset. Ouders hebben tegenwoordig helaas steeds minder tijd om hun kinderen voor te lezen. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om de vertelkunst weer op de kaart te zetten als onderdeel van de opvoeding van kinderen.” [nogmaals Barnier Geerling]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019