Media

Nederlandse sociale netwerk LiveCrew wil profiteren van commotie rond nieuwe Facebook-voorwaarden

Het Nederlandse sociale netwerk LiveCrew ziet zijn ledental met de minuut groeien, nu steeds meer Nederlanders een alternatief zoeken voor Facebook. De commotie en groeiende zorg omtrent de aangekondigde nieuwe (privacy-)voorwaarden van Facebook lijkt een kleine exodus teweeg te brengen richting alternatieve sociale netwerken. Eerder dit jaar profiteerde het Amerikaanse Ello.co al van de aangepaste ‘real name’-voorwaarden, die niet in goede aarde vielen bij de internationale LGBT (lesbian, gay, bisexual and transgender)-gemeenschap.

LiveCrew is sinds medio 2014 een nieuw non-profit sociaal netwerk. Geen reclame op je tijdlijn, geen exploitatie van je rechten en privacy, geen winstoogmerk en geen Amerikaanse regeltjes zijn naar eigen zeggen de belangrijkste speerpunten. Het is een doorstart van het voormalige Friendweb, dat in 2013 niet berekend bleek te zijn op de grote toestroom van ex-Hyves leden. Gedurende 2014 werkte een klein team van ontwikkelaars aan een nieuw lean and mean sociaal netwerk dat beter, sneller, strakker en eenvoudiger is dan de overleden voorganger.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=BTqO0ZXzHN0]

De oprichter en hoofdontwikkelaar van zowel Friendweb als LiveCrew, Martin Beek, beleeft nu dan ook een déjà vu, waarbij de geschiedenis zich na een jaar lijkt te gaan herhalen. Deze keer is hij niet ongerust over de gevolgen: “We hebben zes maanden getest met enkele honderden testgebruikers en hebben zowel de techniek als de look and feel tot in detail ge-finetuned. We zien de tellers nu ineens, na precies een jaar, weer oplopen. Dit zagen we aankomen en hebben hierop geanticipeerd. We zijn klaar voor het grote publiek.”

LiveCrew profileert zich niet als ‘anti-Facebook’ en heeft niet de pretentie een vervanger of opvolger te zijn voor Facebook of het oude Hyves: “LiveCrew is een eenvoudig netwerk, met alle bekende functionaliteit die sociale netwerken kenmerkt, maar verwacht geen Hyves-taferelen met ‘glitterplaatjes’ en gepimpte pagina’s. We hebben LiveCrew strak, snel en netjes willen houden zonder toeters en bellen. Ook geen reclamecampagnes of games en apps zoals op Facebook. Dat geeft rust.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019