Media

Ofcom-onderzoek: ‘6-jarigen begrijpen communicatietechnologie net zo goed als 45-jarigen’

Voor de elfde keer heeft de Engelse toezichthouder Ofcom een rapport over de communicatiemarkt (pdf) gepubliceerd. In het onderliggende onderzoek onder 2.000 volwassenen en 800 kinderen werd het vertrouwen en de kennis van communicatietechnologie gemeten, om zo het ‘digitaal quotiënt’ (DQ) van individuen te berekenen. Wat blijkt: 14- en 15-jarigen zijn het meest technologiewijs; op hogere leeftijd neemt het digitale vertrouwen alleen maar af, zoals uit onderstaande grafiek duidelijk wordt.

Deze laat een piek zien halverwege de tienertijd en de lijn duikt onder het gemiddelde na 40-jarige leeftijd. Ook valt op dat zesjarigen een vergelijkbaar begrip van digitale communicatie en technologie hebben als 45-jarigen (jaja, ongetwijfeld scoor jij wél hoger; klik hier om zelf je DQ te testen ;-)).

DQ naar leeftijd

“Our research shows that a ‘millennium generation’ is shaping communications habits for the future. While children and teenagers are the most digitally-savvy, all age groups are benefitting from new technology.” [Ed Richards, Ofcom]

Jongeren ontwikkelen fundamenteel andere communicatiegewoonten dan oudere generaties. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 12-15-jarigen zich afkeren van praten via de telefoon; slechts 3% van hun communicatie wordt besteed aan telefoongesprekken, terwijl maar liefst 94% tekstgebaseerd is (instant messaging, sociale netwerken). Ter vergelijking: volwassenen verbellen nog 20% van hun communicatietijd. De meeste tijd, 33%, gaat naar e-mail (bij tieners is dat slechts 2%).

De gemiddelde volwassene in Engeland besteedt meer dan 11 uur aan media en communicatie, twee uur meer dan vier jaar geleden. Als gevolg van multitasking is dat ‘netto’ 8 uur en 41 minuten), langer dan dat er geslapen wordt. Jongvolwassenen scoren wat dat betreft het hoogst, zij gebruiken hun smartphone ook het meest intensief.

Tot slot vermeldenswaardig: mensen blijken nog altijd vast te houden aan fysieke media zoals boeken, cd’s en dvd’s. De gemiddelde collectie dvd- en Blu-ray-schijfjes is zelfs toegenomen. Het bezit van cd’s ligt bij jongvolwassenen (60%) op een flink lager niveau dan bij 45-54-jarigen (88%).

[Via The Guardian; zie ook het nieuwsbericht van Ofcom]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020