Media

Ofcom-onderzoek toont mediatrends: kinderen verruilen smartphones voor tablets

Voor het eerst is het aantal 5-15-jarigen met een mobiele telefoon gedaald. Dat komt vooral doordat minder jongere kinderen van 8-11 jaar een eenvoudig mobieltje bezitten, dat was vorig jaar 28% en 15% in 2013. Binnen deze leeftijdsgroep heeft 18% nu zelf een smartphone, een percentage dat redelijk stabiel is. Hetzelfde aandeel bezit nu een eigen tablet, maar dat is een verviervoudiging ten opzichte van 2012. Dat blijkt uit periodiek onderzoek van de Engelse toezichthouder Ofcom maar mediagebruik- en attitudes van kinderen en ouders.

De studie toont aan dat jongere en oudere kinderen andere prioriteiten hebben als het gaat om  apparaten waarmee ze online kunnen zijn. Bij de 12-15-jarigen blijven smartphones meer gebruikt dan tablets; drie van de vijf jonge tieners (62%) zijn eigenaar van een smartphone (onveranderd sinds vorig jaar), 26% heeft nu zelf een tablet (dat was vorig jaar slechts 7%, dus het stijgt wel flink).

Tabletcomputers groeien snel in populariteit en worden een must-have device voor kinderen van alle leeftijden. Het gebruik van tablets door 5-15-jarigen is verdrievoudigd sinds 2012 (van 14% naar 42%). Ruim een kwart (28%) van de jonkies van 3-4 jaar maakt er thuis al gebruik van. Het tabletgebruik stijgt ook snel onder 5-7-jarigen (39% in 2013, 11% in 2012) en 8-11-jarigen (nu 44%, vorig jaar 13%).

ofcom tabletbezit

De meer traditionele apparaten (desktop, laptop) worden minder gebruikt voor internettoegang (een daling van 85% naar 68%); voor 13% van de kinderen is een tablet de populairste keuze, voor 11% een mobiele telefoon. Er zijn duidelijke verschillen in leeftijdscategorieën: jongere kinderen kiezen voor de tablet voor entertainment, met name voor het kijken naar audiovisuele content en het spelen van games, terwijl oudere kinderen voor smartphones kiezen om te communiceren. De 12-15-jarigen met een smartphone verzenden gemiddeld 255 tekstberichtjes per week.

Ook het mediagedrag in de kinderkamers veranderd. Minder 5-15-jarigen hebben een tv in hun slaapkamer (nog altijd 52%) en daarnaast is de kans kleiner dat er een game console staat (47%). Televisie blijft het medium dat deze groep het meest zou missen, maar er wordt steeds vaker via een ander apparaat dan het tv-toestel gekeken.

Tot slot nog een andere opmerkelijke bevinding uit het grootschalige onderzoek: voor het eerst is er een daling van het aantal kinderen met socialnetwerkprofielen, en er ontstaat een grotere diversiteit in de soorten van sociale media die gebruikt worden.

Lees voor heel veel meer informatie -221 pagina’s!- het ‘Children and Parents: Media Use and Attitudes Report’ (pdf), interessante kost. Cijfers uit de UK, maar de trend zal hier niet heel anders zijn. Het veronderstelde fenomeen ‘wifi-generatie’ wordt steeds meer bewaarheid…

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019