Muziek

‘Dance wereldwijd goed voor ruim 5,7 miljard dollar’

De dance-industrie gaat het op dit moment wereldwijd voor de wind. De muziekstroming mag zich verheugen in een groeiende belangstelling van een breed publiek van jongeren en jongvolwassenen. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika liggen op dit moment de grootste kansen, maar ook in Azië bloeit dance als muzikale stroming. Aan de vooravond van het Amsterdam Dance Event (ADE) laten ramingen van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services zien dat de wereldwijde dance-industrie op dit moment ruim 5,7 miljard dollar groot is.

Vooral festivals en evenementen hebben wereldwijd potentie en dragen met 3,6 miljard dollar bij aan de economische betekenis van Electronic Dance Music (EDM). De Verenigde Staten nemen wat betreft marktomvang het leeuwendeel voor hun rekening. Dance is daar als industrie met een sterk groeiend aantal evenementen, waaronder van het Nederlandse ID&T, aan een grote opmars bezig. De muziekverkopen van dance zijn, inclusief digitale distributie (streaming en downloads), goed voor ongeveer 1,4 miljard dollar.

“Dance is net als Coca-Cola of de iPhone over de hele wereld te vinden. De muziekstroming overstijgt letterlijk landsgrenzen omdat er onder meer geen taalbarrières zijn.” [Ap Reinders, EVAR]

EDM is als muziekstroming wereldwijd toegankelijk voor jongeren en jongvolwassenen die op enig moment ook naar festivals en evenementen willen. Verder kent ook de aanbodzijde weinig barrières. Er is – zeker in Nederland – een grote instroom van muziekproducenten en andere ondernemers die zich met de EDM-industrie bezighouden.

“Niet voor niets is dance in Nederland onderdeel van de creatieve industrie en het topsectorenbeleid; er valt veel te winnen voor de BV Nederland.” [Reinders]

EVAR raamt dat EDM in 2017 al bijna met 20% kan zijn gegroeid en dan wereldwijd goed is voor 6,7 miljard dollar. Ruim 60% hiervan (4,2 miljard dollar) komt voor rekening van festivals en evenementen. Sponsoring houdt gelijke tred met de populariteit van dance en zal naar schatting over vier jaar wereldwijd ruim 1 miljard dollar bedragen.

“Een logische ontwikkeling omdat dance veel meer is dan alleen de muziek; het is een jongerencultuur die bijzonder interessant is voor grote merken.” [Reinders]

De creativiteit van de dance-industrie, de verwevenheid met andere sectoren zoals ICT en media maar zeker ook de aantrekkingskracht van festivals en evenementen op een relatief jonge en koopkrachtige doelgroep: het zijn allemaal aspecten die volgens EVAR economisch gewicht in de schaal leggen.

De groeiprognose van de mondiale dance-industrie sluit overigens goed aan bij de groei die wereldwijd voor de muziekindustrie als geheel wordt verwacht. Eerder dit jaar werd bekend dat de muziekindustrie in 2012 een omzet van 49,9 miljard dollar kende. In 2017 zal de muziekindustrie als geheel wereldwijd 53,8 miljard dollar aan omzet genereren, zo is de verwachting. EVAR constateert echter wel een belangrijk verschil: EDM groeit met een samengestelde jaarlijkse groei van 2,4% naar schatting  sneller dan de muziekindustrie als geheel (1,5%). Het feit dat EDM een verzamelnaam is voor verschillende genres, sub-genres en scenes draagt hieraan bij.

“Dance is een verzameling aan stromingen die met onder meer hardstyle, lounge, techno, deep-house en trance unieke communities en dús markten kent.” [nogmaals Reinders]

Vorig jaar becijferde EVAR in opdracht van ADE, ID&T en Buma/Stemra al dat met dance in Nederland ruim een half miljard euro is gemoeid en de dance-industrie goed is voor ongeveer 7.000 fulltime banen.

[Foto: Diego Correa]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019