Media, Onderzoek

Pew Research Center: ‘Kwart van de Amerikaanse tieners is constant online, dankzij smartphone’

Het Pew Research Center heeft de Teens, Social Media & Technology Overview 2015 (pdf) gepubliceerd. De Amerikaanse ‘feitentank’ concludeert in het nieuwe rapport, gebaseerd op GfK-onderzoek onder ruim 1.000 jongeren van 13-17 jaar én hun ouders, dat smartphones voor een verschuiving in het communicatielandschap van tieners zorgen. Met name dankzij de mobiele apparaten die altijd bij de hand zijn, gaat 92% van de tieners dagelijks online (12% doet dat dagelijks slechts één keer, 56% meerdere keren per dag en 24% bijna constant).

Dat betekent niet dat alle Amerikaanse jongeren een smartphone bezitten; bijna driekwart gebruikt een telefoon met internettoegang, 30% heeft een eenvoudigere mobiele telefoon en 12% moet het helemaal zonder mobieltje doen. De ‘mobiele tieners’ zijn veel actiever online.

Hieronder lees je de belangrijkste andere conclusies uit het onderzoek:

  • Onlangs alle berichten over jongeren die Facebook zouden verlaten, is het nog altijd de populairste sociaalnetwerksite (door 71% van de 13-17-jarigen gebruikt), gevolgd door Instagram (52%), Snapchat (41%), Twitter (33%) en Google+ (33%). Een gemiddelde gebruiker heeft 145 Facebook-vrienden, 95 Twitter-volgers en 150 volgers op Instagram.
  • 71% van de ondervraagde tieners is actief op meerdere sociaalnetwerksites, Facebook wordt het meest gebruikt.
  • Negen van de tien ‘mobiele jongeren’ wisselen tekstberichtjes uit, gemiddeld 30 per dag. Slechts eenderde gebruikt messaging-apps als WhatsApp of Kik.
  • Veel meer meisjes dan jongens gebruiken visueel-geöriënteerde socialemediaplatformen als Instagram, Snapchat, Pinterest en Tumblr. Ook sturen ze meer tekstberichtjes. Bij jongens is de kans groter dat ze games spelen.
  • 87% van de Amerikaanse tieners bezit of heeft toegang tot een desktop of laptop, 58% een tablet, 81% een game-console.

Zie de Pew-website voor meer info.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020