Media

Safer Internet Day 2015: ‘Let’s create a better internet together’

In meer dan honderd landen in de wereld vindt vandaag weer de Safer Internet Day* plaats. Vele activiteiten vragen aandacht voor een betere online omgeving voor met name kinderen en jongeren. ECP| Platform voor de Informatiesamenleving organiseert in Nederland de Safer Internet Day onder de vlag van Veiliginternetten.nl. Met activiteiten voor jongeren, ouders/opvoeders, en professionals wil ECP samen met diverse partners bijdragen aan het creëren van een betere online omgeving voor kinderen en jongeren.

Het thema van de Safer Internet Day is ‘Let’s create a better internet together’ en sluit aan bij de gedachte dat we allemaal een verantwoordelijkheid hebben in het verbeteren van onze online omgeving en speciaal die van kinderen. “Het gaat bovendien allang niet meer alleen om online veiligheid, de verantwoordelijkheid gaat veel verder. Het gaat bijvoorbeeld ook om het bieden van kwalitatief goede content, het met respect en open met elkaar omgaan online en het hebben van de juiste digitale vaardigheden om dit te doen en om bij te dragen aan die betere online omgeving,” zegt Marjolijn Bonthuis van ECP. Uit een studie van het Joint Research Centre van de Europese Commissie blijkt bijvoorbeeld dat kinderen maar tot op zekere hoogte ‘digital’ natives’ zijn en zich dus zelf lang niet altijd kunnen redden online.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=cSCjCGxsCgw]

DigiDuck
Op Safer Internet Day vindt een symposium voor professionals plaats over hoe kinderen omgaan met online media nu en in de toekomst, geleid door Jochem van Gelder. Ook kunnen ouders ‘s avonds een interactief theaterprogramma bijwonen over pesten en de invloed van sociale media. In aanloop naar het evenement is een speciale mini-editie van de Donald Duck verschenen die helemaal in het teken staat van veilig internet. Alle abonnees ontvangen de mini-Duck samen met de gewone uitgave van het blad en deze is ook verspreid op een groot aantal scholen in Nederland — klik hier om deze ‘DigiDuck’ online te lezen.

Digivaardig & Digiveilig
In Nederland werken overheid en bedrijfsleven binnen het programma Digivaardig & Digiveilig samen om de online omgeving voor kinderen te verbeteren. Zij maken initiatieven mogelijk als Meldknop.nl, de site waar jongeren sinds 2012 terecht kunnen voor informatie, advies en hulp bij online problemen als digitaal pesten, lastig gevallen worden, opgelicht worden, enzovoort. De site krijgt jaarlijks ruim 100.000 bezoekers. Maar ook ondersteunen zij activiteiten als Codeweek waarmee kinderen, jongeren, ouders en docenten uitgedaagd worden om te leren programmeren, het lezen en schrijven van de toekomst.

Studio100%Safe Dag
Naar aanleiding van Safer Internet Day roept Studio 100 10 februari uit tot ‘Studio100%Safe Dag’. Het digitale spelplatform Wanagogo zal de hele dag tips en adviezen van Childfocus delen die bijdragen tot de veiligheid van kinderen online. Met Wanagogo wil Studio 100 alvast zelf het goede voorbeeld geven: 100% reclamevrij voor abonnees, geen in-app aankopen, ouders die een oogje in het zeil kunnen houden, een beveiligde chat-functie (via canned of white-listed chat). Via de WanagogoBoss-app bepalen ouders met een abonnement mede de spelregels van Wanagogo voor hun kinderen — zie onderstaande video.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=foUi3uBPIJw]

*De Safer Internet Day is een initiatief van de Europese Commissie. Op deze dag wordt in ruim 100 landen over de wereld aandacht gevraagd voor een betere online omgeving voor kinderen. ECP | Platform voor de Informatiesamenleving is de initiatiefnemer van de Nederlandse Safer Internet Day. De Nederlandse Safer Internet Day wordt ondersteund door de Europese Commissie en het publiekprivate programma Digivaardig & Digiveilig van het ministerie van Economische Zaken, CA-ICT, Betaalvereniging Nederland, IBM, KPN, SIDN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo. Het symposium en de mini-uitgave van de Donald Duck is in samenwerking met Sanoma. De interactieve theateravond wordt mede aangeboden door UPC.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019