Marketing, Media, Muziek

Wat doe je als Gers Pardoel belt?

Leuke casebeschrijving in MarketingTribune deze week van de 'Gers Pardoel-campagne' van Gazelle. Ronald ter Braak, manager marketingcommunicatie van het fietsmerk, legt daarin uit hoe deze ontstaan is: "Gers Pardoel belde met de vraag of hij fietsen mocht lenen voor zijn videoclip bij zijn destijds nieuwe single Bagagedrager. Gazelle wordt genoemd in de tekst." Op zo'n verzoek kan je op verschillende manieren reageren; Gazelle zag het als een mooie kans en besloot een campagne rondom het lied en de clip te bedenken: "Aangezien we geen grote budgetten hebben voor campagnes op tv of op de winkelvloer, kwamen we al snel uit bij social media." Via pos-materiaal en advertenties op Facebook (gemiddelde CTR van 0,06%) en YouTube (conversie viel erg tegen) werd bekendgemaakt dat wie een Basic-omafiets kocht kans maakte op bijvoorbeeld een thuisconcert van Gers Pardoel.

Inmiddels is de video (zie hieronder) – de onder de jeugd populaire rapper en zijn vrienden rijden rond op omafietsen van Gazelle – ruim 6 miljoen keer bekeken. Daarnaast leverde de campagne 6.700 nieuwe likes op en, nog belangrijker, werden 20% meer fietsen verkocht. En: "Gezien de reacties hebben we een jongere doelgroep aangesproken die fanatiek met ons merk bezig is."

Pieter van der Krol, (online) communicatie coördinator bij Koninklijke Gazelle, benoemt op zijn blog de zes key learnings van de Facebookcampagne:

  1. Wees relevant voor je doelgroep;
  2. Speel in op de actualiteit;
  3. Integreer online en offline;
  4. Target je ads en stuur bij;
  5. Volg de Facebookregels;
  6. Test advertenties.

Erg fijn als zo open resultaten gedeeld worden: "Sponsored Stories-advertenties deden het erg goed in termen van CTR (>0,08%) en ze leverden ook de goedkoopste conversies (€1,31 per like). Dit is niet verwonderlijk, want hier is het sociale component het grootst (aanbevelingen door vrienden). De ‘vrienden-van’-campagne heeft de meeste nieuwe likes opgeleverd: 1981 in totaal. Deze likes kostten €1,66 per stuk. De ‘niet-vrienden-van’-campagne leverde de minste en de duurste likes (559 likes en €1,70 per like). Dit is een logisch resultaat, aangezien hier is de drempel het hoogst is."

[Creatie door eFocus; via MarketingTribune nr. 15 (2012)]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019