Media

Onderzoek Common Sense bewijst: kinderen groeien op met mobiel scherm in hun hand

In twee jaar tijd is het bezit van tablets in huishoudens met 0-8-jarige kinderen vervijfvoudigd, van 8% in 2011 tot 40% in 2013. Driekwart van de kinderen in de VS van deze leeftijd heeft thuis toegang tot een ‘smart mobile device’ als een smartphone of tablet-computer. Dat blijkt uit het onderzoek Zero to Eight: Children’s Media Use in America 2013 (pdf), de tweede editie* van deze grootschalige studie van Common Sense Media. De non-profit organisatie wil hiermee de mediaomgeving en het mediagedrag van de Amerikaanse jeugd in kaart brengen.

Omdat dezelfde vragen twee jaar geleden (pdf) ook gesteld zijn, wordt duidelijk hoe snel de wereld verandert. In vergelijking met 2011 hebben nu twee keer zoveel 0-8-jarigen mobiele media gebruikt. De tijd die ze aan mobiele apparaten besteden is verdrievoudigd. Dat heeft als gevolg dat jonge kinderen minder naar de ‘traditionele’ schermen (televisie, dvd’s, videospellen, computers) kijken, hoewel de tv nog steeds domineert.

Kinderen spenderen gemiddeld een uur en 55 minuten per dag aan schermmedia (waarvan een kwartier op mobiele apparaten). Bij 0-/1-jarigen is dat iets minder dan een uur, bij 2-4-jarigen bijna twee uur en bij 5-8-jarigen al 2 uur en 21 minuten. Van alle kinderen onder de twee jaar heeft meer dan een derde (38%) al eens met een mobiel apparaat gespeeld. Overigens is niet alles digitaal: 60% leest zelf dagelijks of wordt voorgelezen, een hoger percentage dan twee jaar geleden.

De belangrijkste resultaten uit de studie zijn weergegeven in onderstaande infographic.

0-8 infographic

“This is the true sign that the digital generation has arrived. We’re seeing a fundamental change in the way kids consume media. Kids that can’t even talk will walk up to a TV screen and try to swipe it like an iPad or an iPhone.” [Jim Steyer van Common Sense Media op Mashable.com]

*In mei/juni 2013 zijn 1.463 ouders met kinderen in de leeftijd van 0 t/m 8 jaar online ondervraagd door GfK. Klik hier voor een pdf van de rapportage. In 2011 werd een vergelijkbaar rapport gepubliceerd.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019