Fietsverlichtingscampagne richt zich op jongeren met crashmob: ‘Ik wil je zien’

Onder het motto ‘Ik Wil je Zien’ is deze week de landelijke fietsverlichtingscampagne 2013 gestart. Omdat fietsers in het verkeerkwetsbaar zijn, is het belangrijk dat zij op een goede fiets rijden en goed zichtbaar zijn. In 2011 reed 62% van alle fietsers met licht. Van de jongeren, die het meest in het donker fietsen, deed slechts 54% dat. De focus van de campagne ligt daarom op fietsers van 13 tot 17 en van 17 tot 24 jaar. Deze groepen fietsen het meest zonder licht terwijl ze het vaakst in het donker rijden.

Op 18 oktober jl. werden nietsvermoedende fietsers zonder licht in de schijnwerpers gezet, met medewerking van onder andere So You Think You Can Dance-winnaar Juvat Westendorp, Gregory ‘Shaggy’ Albertzoon en The Partysquad met lyrics van Jayh Jawson. De ‘eerste crashmob ooit’, zoals de makers de actie omschrijven, fungeert als campagnevideo. Hieronder te zien. De reacties op YouTube zijn niet mals: ‘Welkom op de cursus ‘Hoe-sla-ik-de-plank-mis-met-i­ets-wat-in-2010-al-niet-meer-h­ip-was’.

Wie via de bijbehorende Facebookpagina een ik-wil-je-zien-gedicht maakt, maakt kans op een fiets, een paar glow-in-the-dark-sneakers of fietslampjes.

De campagne wordt ontwikkeld en uitgevoerd door de Fietsersbond in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Lokale afdelingen van de Fietsersbond en VVN organiseren in meer dan honderd gemeenten reparatie- en voorlichtingsacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024