Muziek, Retail

Onderzoek Buma/Stemra: ‘Hitrepertoire scoort beter bij winkelend publiek’

Buma/Stemra en Sena willen de toegevoegde waarde van muziek voor ondernemers benadrukken en daarom delen deze organisaties bewijsmateriaal over dit onderwerp op het online platform Muziek Werkt. Om wat extra publiciteit te genereren, heeft Ruigrok | NetPanel (in het persbericht wordt het onderzoeksbureau abusievelijk ‘Ruigrok Netwerkpanel’ genoemd, tsja) de opdracht gekregen om een onderzoek uit te voeren naar het gebruik van muziek in een onderneming. Wat blijkt: consumenten ‘beleven’ een winkel anders als er bekende muziek te horen is.

In de uitvoering van het onderzoek werd samengewerkt met Mood Media, een onafhankelijk internationaal muziekbedrijf dat aan een groot aantal winkels en bedrijven uiteenlopende muziekdiensten levert. Het bedrijf voorzag de twee in het onderzoek betrokken winkels van passende muziek. Als testlocatie werd een filiaal van een doe-het-zelfketen en een filiaal van een schoenenketen gekozen. Vervolgens was in beide locaties een aantal dagen achtereenvolgens onbekende muziek te horen, gevolgd door een aantal dagen hitrepertoire. Aan 900 bezoekers van beide vestigingen werd vervolgens direct na hun bezoek aan de winkel om een aantal bevindingen gevraagd. Daarnaast nam ook het personeel deel aan het onderzoek.

In onderstaande infographic zie je de belangrijkste resultaten. In welke mate het publiek zich ergert aan misplaatste of te harde beats, is helaas (maar gezien de afzender van het onderzoek ook begrijpelijk) niet bekendgemaakt.

MuziekWerkt_Infographic_ToegevoegdeWaarde_01c

“Opmerkelijke uitkomst van de vraag aan consumenten naar verbeterpunten van de zojuist bezochte winkel, had betrekking op de prijsperceptie. Bij de bezoekers in de periode waarin onbekende muziek te horen was, werd door 33% van de ondervraagden aangegeven dat de prijs van de artikelen voor verbetering vatbaar was. Was er bekende muziek te horen, dan gaf slechts 19% van de bezoekers dit als verbeterpunt aan. De wachtrij bij de kassa werd vaker als verbeterpunt genoemd door respondenten die ondervraagd werden in de week waarin onbekende muziek te horen was. Ook opvallend: het winkelpersoneel dat deelnam aan het onderzoek gaf aan meer te genieten van de werkdag wanneer er bekende muziek werd gedraaid.” [Frank Janssen, Buma/Stemra]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020