Onderwijs

‘Aanschaf kleding en gadgets voor scholieren zet 1 op de 5 ouders aan tot besparen op andere uitgaven’

Bij een nieuw schooljaar hoort een nieuwe outfit, een trendy tas en een toffe agenda. Bijna een kwart van de ouders (24%) vindt het belangrijk dat hun kind naar school gaat in de juiste kleding en de nieuwste gadgets bij zich heeft, zo blijkt uit recent onderzoek van kortingswebsite ActiePagina.nl in samenwerking met Panelwizard onder meer dan 1.000 ouders met schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar. Ruim één op de vijf ouders (22%) zegt zelfs te besparen op andere uitgaven zodat hun zoon of dochter zich geen buitenstaander voelt bij klasgenoten.

Maar er is een grens: slechts 3,6% van de ouders zegt geld te lenen om deze items aan te kunnen schaffen voor hun schoolgaande kroost. Ouders tasten hiervoor flink in de buidel; gemiddeld besteden ze 355 euro per kind aan extra schooluitgaven.

Meer dan de helft van de scholieren (52%) vindt een trendy tas belangrijk om te hebben. Meisjes (61%) hechten hier vooral veel waarde aan in vergelijking met jongens (43%). Schoolitems met een favoriete band, televisieserie of sportclub zijn populair onder zowel basisscholieren als middelbare scholieren. Meer dan de helft (54%) van de basisscholieren wil graag een rugzak of broodtrommel met hun favoriete club of band, middelbare scholieren het liefst een agenda (38%).

Ouders blijken actieve koopjesjagers te zijn bij het aanschaffen van items voor het nieuwe schooljaar. Bijna de helft (42,4%) van de ouders zegt te zoeken naar aanbiedingen en kortingen op het internet. Daarbij maakt één op de vijf ouders (20,2%) gebruik van kortingscodes. Ook fysieke winkels als supermarkten (37%) en boekhandels/speciaalzaken (34%) worden afgestruind door ouders om de beste aanbieding te scoren voor hun schoolgaande kinderen. Drie op de tien ouders (28%) geeft daarnaast aan schoolitems tweedehands te scoren via bijvoorbeeld Marktplaats of familie.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020