Eten en drinken, Onderzoek

Onderzoek AH: ‘Kinderen zijn de baas over de lunchtrommel, maar vinden inhoud ook beetje saai’

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, en dus is het tijd om terug te gaan naar de routine van school. Dat betekent dat er ook weer lunchtrommels klaargemaakt moeten worden. Maar hoe ziet de gemiddelde lunchbox er in Nederland eigenlijk uit? Albert Heijn vroeg ouders en kinderen bij aanvang van dit schooljaar alles over de schoollunch. Wat nemen kinderen mee naar school, hoe belangrijk vinden ouders en kinderen dat de lunch gezond is, hebben ze genoeg inspiratie en hoe ziet de coolste en tegelijkertijd toch gezonde lunch er volgens hen uit?

Driekwart van de kinderen luncht minimaal drie keer per week op school. De standaardlunch van Nederlandse kinderen bestaat uit hartige boterhammen (87%) en vaak ook een zoete (55%) variant. Daar wordt een stukje fruit bij gegeten (54%) en vruchtensap (30%) of water (26%) bij gedronken. Maar wie beslist er eigenlijk wat er in de lunchbox zit? Kinderen blijken de regie in handen te hebben. Volgens 65% van de ouders beslist hun kind mee over de inhoud van de lunchtrommel. Kinderen zeggen zelf nog veel meer invloed te hebben, want volgens 85% van de kinderen beslissen zij wat er mee naar school genomen wordt.

Meer dan acht op de tien ouders is best tevreden over de lunch die ze hun kids meegeven, maar er bestaan ook twijfels. Bijna de helft van de ouders zou meer variatie willen aanbrengen in de lunchtrommel van het kind. Een kwart van de Nederlandse ouders twijfelt over de samenstelling van de lunch en 27% van de ouders vindt het lastig om een gezonde lunch klaar te maken die het kind ook echt lekker vindt. Ook kinderen zijn blij met hun lunch, maar hebben wel wat kritiekpuntjes: ze willen wat meer afwisseling, want hun lunch is vaak hetzelfde en daardoor best wel saai.

Bijna alle ouders (97%) geven aan dat ze hun kind altijd een gezonde lunch meegeven. Niet alleen ouders, maar ook kinderen vinden het belangrijk dat hun lunch gezond is. Dit geeft bijna 8 op de 10 kinderen aan. Meisjes zijn hier serieuzer in dan jongens: 88% van de meisjes hecht belang aan een goede lunch versus 71% van de jongens.

Hoe ziet volgens ouders en kinderen de lekkerste, coolste en tegelijkertijd gezonde lunch er dan uit? Ouders en kinderen hebben in het onderzoek (pdf) beschreven wat hun ideale lunchbox bevat:

  • De lunchtrommel moet inspirerend en gevarieerd zijn; met een creatieve invulling van de lunchtrommel krijgen kinderen plezier in het eten van de lunch;
  • Ouders willen dat de lunch vooral voldoende vezels bevat en de coolste gezonde lunch bevat daarom bij voorkeur volkorenbrood of gezonde crackers;
  • Ook vitamines mogen niet ontbreken in de vorm van groente of fruit;
  • Tegelijkertijd willen ouders niet te veel tijd aan de lunch besteden, dus de lunch moet binnen 5-10 minuten klaar te maken zijn;
  • Kinderen willen heel graag aardbeien, druiven of komkommer meekrijgen;
  • Kinderen vinden het heel leuk als er een verrassing in de lunchbox zit.

Kortom, er valt nog wel wat te verbeteren (hieronder een foto van de ‘standaard’ lunch naast het ideale alternatief).

AH_standaard-vs-Ideaal-lunchtrommel

Ook is gevraagd naar de grootste inspiratiebron voor het samenstellen van de lunchbox. Kinderen zijn de grootste inspiratiebron voor ouders bij het bereiden van hun lunch (40%), op de voet gevolgd door de supermarkt (36%). Bijna vier op de tien ouders staat echter open voor meer gevarieerde lunchideeën. Ze zouden bijvoorbeeld graag een kijkje nemen in de lunchtrommel van de kinderen van bekende Nederlanders. Ouders zijn vooral benieuwd naar de lunchboxes die klaargemaakt worden door Chantal Janzen, Wendy van Dijk, Frans Bauer, Irene Moors en Tooske Breugem. Ook kinderen van 6 t/m 14 jaar zijn gevraagd naar hun inspiratiebronnen. Zij zijn vooral nieuwsgierig naar andermans lunchtrommel en zouden graag eens gluren in de lunchboxes van Enzo Knol, Mees Kees, Freek Vonk, Dirk Kuijt en Nick & Simon.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019