Onderwijs

Avans werft als eerste hogeschool studenten met mobiel magazine

De Pabo Breda van Avans Hogeschool werft als eerste hogeschool in Nederland studenten via hun mobieltje. Speciaal voor de opleiding ‘Leraar Basisonderwijs’ ontwierp digitaal communicatiespecialist MagStream een interactief magazine voor de smartphone, dat aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Met het magazine wil de Pabo van Avans zijn bekendheid onder scholieren vergroten en zijn sterke punten onder de aandacht brengen. De Pabo heeft een periode achter de rug met een teruglopend aantal studenten.

“Inmiddels loopt het aantal aanmeldingen op schema. Maar dit is een bijzondere en moderne manier om scholieren te benaderen en een reëel beeld van de opleiding te geven, zodat aankomend studenten goed geïnformeerd een keuze voor hun vervolgopleiding maken.” [Pabo-directeur Hanneke Ariëns]

Het digitaal magazine is een middel om de doelgroep te bereiken. In het magazine staan verhalen van studenten en docenten. Ze delen hun ervaringen over de opleiding, stage en studieloopbaanbegeleiding. Ook zijn er foto’s en filmpjes te vinden. Daarnaast kunnen digitale lezers meedoen aan een quiz en elke pagina meteen delen via social media. Verder kunnen ze doorlinken naar andere websites over uitgaan of winkelen in Breda. Het magazine is speciaal ontworpen voor het kleine scherm van een mobiele telefoon en kan verticaal worden gelezen.

avans-ipad

“Mobiele communicatie is snacken. Je kunt heel snel door het magazine klikken, maar als je meer tijd hebt in de trein of als je op de bus staat te wachten kun je ook de diepte in. In eerste instantie wilde Avans een ‘gewoon’ digitaal magazine voor PC, laptop of tablet. Maar hun doelgroep zit op de smartphone. Daarom zijn we daar op gaan focussen en hebben we deze strategie bedacht. Dit magazine is echt een product van nu. Het sluit zowel qua vorm en inhoud aan bij de doelgroep. Studenten vragen echt geen brochure meer aan. Die zoeken alles via hun telefoon op internet op. Toch is het aanbod op dat gebied heel schaars.” [Noëlle van Eijk, CEO MagStream]

Uit onderzoek blijkt dat studenten vooral voor de Pabo van Avans kiezen vanwege de gastvrije sfeer, de goede begeleiding op school en het stagebeleid. Het magazine moet een realistisch beeld schetsen van de opleiding en de kwaliteit ervan onder de aandacht brengen. Het idee is dat deze vorm aansluit bij het profiel van de leerling van de toekomst.  Avans Hogeschool is deze week een campagne op social media gestart om het magazine onder de aandacht van scholieren te brengen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020