Hoe blijf je fris tijdens het uitgaan? Deze vraag staat centraal in de social media memes-wedstrijd die eind maart van start is gegaan. Studenten van de Hogeschool Utrecht bedachten de iSFRiS-actie. Bedoeling is om met de onder jongeren populaire memes (grappige afbeeldingen die via sociale media worden gedeeld) het bewustzijn over het mateloze drinken tijdens het uitgaan of op feestjes te vergroten. Jongeren maken kans op prijzen door hun meme online te delen en hier stemmen voor te krijgen op de campagnewebsite.
Een meme is een afbeelding met tekst variërend van plat tot filosofisch, grappig en aanzettend tot nadenken. Jongeren sturen elkaar via sociale media massaal allerlei soorten memes. De memes die onder het mom van iSFRiS verstuurd worden, zijn bedoeld om op humoristische wijze de voordelen te tonen van een frisje meer (of biertje minder) en altijd een gevat antwoord klaar te hebben wanneer je toch alcohol krijgt aangeboden. Met de memes in het achterhoofd wordt het makkelijker om een rondje af te slaan en meer vanzelfsprekend om fris te blijven, zo is de gedachte. Om aan te sporen tot deelname en als inspiratie heeft het onder jongeren populaire collectief Studio Kakhiel een aantal voorbeeldmemes gemaakt.
Een deel van de uitgaanders, en met name jongeren en adolescenten, drinken vaak teveel alcohol zonder na te denken over de gevolgen die dit kan hebben voor hun gezondheid, schoolprestaties, geheugen en sociale leven. Bier wordt automatisch bijgeschonken, mixdrankjes gaan er lekker in en ook een fles wijn is zo leeg. Om één of meer frisjes te bestellen, of zelfs een hele avond fris te blijven, moet je wel heel stevig in je schoenen staan.
Om een antwoord te krijgen op de vraag hoe de zuipcultuur tijdens het uitgaan doorbroken kan worden, schreef het RIVM in samenwerking met de SpinAwards en de Hogeschool Utrecht de YouthBattle Gezond Leven (2013) uit. Studenten van de Hogeschool Utrecht kwamen met het winnende campagene-idee: ‘Fris’.
Het RIVM/Centrum Gezond Leven gaf het Trimbos-instituut de opdracht om het Fris-idee uit te werken tot een socialemediacampagne gericht op uitgaande jongeren. Dat is gebeurd in samenwerking met Stephan Fellinger (Spin Awards), Rebecca Smit (van het Hogeschool Fris-team) en Bureau KhannaReidinga en Studio Kakhiel. De campagne loopt tot 20 april. Daarna worden de prijswinnaars bekend gemaakt. Dit zijn de vier inzendingen die op dit moment de meeste stemmen kregen:
Tsja.