Onderzoek

IKEA onderzoekt Life at Home: ‘Ouders verkiezen ‘s ochtends mobiele telefoon boven kinderen’

Twee weken geleden kon je dit al lezen als ‘kortje’, maar deze nieuwe Nederlandstalige samenvatting wil ik je toch niet onthouden. Het is namelijk nieuwswaardig: de ochtenden van stedelingen zijn chaotisch en druk, maar ouders besteden nog steeds drie keer zo veel tijd op hun mobiele telefoon en social media dan dat ze tijd doorbrengen met hun kinderen. Zo blijkt uit het eerste Life at Home Report van IKEA naar ochtendrituelen. Hoe staan mensen over de hele wereld op? En hoe beïnvloedt dit hun welzijn? Met de inzichten wil IKEA bijdragen aan een beter dagelijks leven thuis.

De gegevens in het rapport zijn gebaseerd op bestaand onderzoek van IKEA, interviews met experts en een nieuw wereldwijd onderzoek uitgevoerd onder ruim 8.000 mensen tussen de 18 en 60 jaar in acht grote steden (Berlijn, Londen, Moskou, Mumbai, New York, Parijs, Shanghai en Stockholm).

“We doen onderzoek naar het leven thuis om inzicht te krijgen in wat mensen willen en nodig hebben. Deze waardevolle inzichten delen we met de rest van de wereld en zetten we om in nieuwe ideeën en oplossingen die het dagelijks leven een stukje beter maken.” [Jeroen Hubert, IKEA Nederland]

Ouders geven aan het ’s ochtends belangrijk te vinden om een gesprek met hun kind te voeren (59%) en hun kind een knuffel of kus te geven (57%). Het onderzoek laat zien dat er een verschil is tussen wat ouders willen en wat ze werkelijk doen; 80% van de Londenaren zegt bijvoorbeeld dat het belangrijk is voor hun welzijn om ’s ochtends met hun kinderen te spelen, maar in de praktijk doet slechts 26% dit. Tegelijkertijd besteden mensen ’s ochtends gemiddeld 11 minuten van hun tijd aan hun mobiele telefoon en sociale media. Terwijl slechts 32% van de ondervraagden dit belangrijk vindt voor hun welzijn.

Een kwart van de ondervraagden vindt de ochtend het meest stressvolle moment van de dag. Voornaamste redenen zijn: te laat wakker worden (35%), nadenken over de dag (33%), grotere zaken die spelen in het leven (23%), het zoeken naar voorwerpen als sleutels (20%) en nadenken over wat aan te trekken (16%). Jongvolwassenen (18-29 jaar) ervaren ’s ochtends de meeste stress.

Hoewel mindfulness en spiritualiteit de trend zijn, is hier in de ochtend weinig van te merken. Slechts 12% van de ondervraagden maakt ’s ochtends tijd voor een moment van zelfreflectie, terwijl 48% met zijn mobiele telefoon aan de slag gaat. Als mensen wel even de tijd nemen om stil te staan bij hun gedachten, doen ze dit vooral onder de douche (40%). Mensen die tijd maken voor zelfreflectie beoordelen hun geluk in de ochtend met een 7,2. Terwijl mensen die dat niet doen, hun ochtend beoordelen met een 6,2. Dus…

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019