Onderzoek

JIM Youthlab 2014: ‘Jongeren zijn ondernemende generatie’

Voor de zesde keer op rij organiseerde de Vlaamse jongerenzender JIM het jaarlijkse jongerenonderzoek*. Uit de 2014-editie blijkt dat maar liefst één op de drie (33%) van de ondervraagde jongeren van zijn passie ook zijn beroep wil maken, 6% daarvan ontwikkelt deze passie bovendien al volop op professioneel niveau. De huidige generatie jongeren is duidelijk een ondernemende generatie: 30% tussen de 16 en 24 jaar droomt van een eigen bedrijf en zeven van de tien (71%) dromen er zelfs van om de beste te zijn in wat hij of zij graag doet.

Drie maatschappelijke trends voeden de drive en ambitie van jongeren: de makerseconomie (iedereen is een ondernemer), de peer-to-peer-economie (sharen, delen en co-creatie met gelijkgestemden) en de zoektocht naar geluk en zingeving. De ambitie om te groeien in hun passie is in grote mate te danken aan de steun van ouders. Meer dan de helft van de ouders (52%) motiveert zijn kinderen om van zijn passie ook zijn beroep te maken.

Ondanks de ambities blijft acht op de tien jongeren (79%) een diploma wel degelijk belangrijk vinden. Het biedt hen een vorm van zekerheid. Tegelijk geeft 82% aan dat een diploma op zich niet meer voldoende is om er te komen in het leven. Er is tegenwoordig meer nodig om het te kunnen maken. Driekwart (76%) van hen geeft te kennen dat hun passie een manier is om zich te onderscheiden. Het kan dus een manier zijn om zich te profileren naar toekomstige werkgevers. Voor velen blijft het echter voornamelijk een ambitie en is de stap naar realisatie nog te groot; 56% van de jongeren geeft namelijk aan dat het vandaag niet haalbaar is een eigen bedrijf te beginnen. Ze missen de juiste begeleiding (44%), connecties (28%) en middelen (49%). Opvallend: sociale netwerken zijn wel belangrijk om like-minded peers te vinden, maar jongeren vinden offline contacten nog belangrijker (74%).

Hoe wordt een merk nu relevant voor jongeren? Op basis van het JIM-jongerenonderzoek kunnen er vijf manieren onderscheiden worden:

  • 65% van de jongeren ziet heil in een crowdfunding-platform: financiële middelen aanreiken.
  • 64% wil in contact treden met toptalenten en rolmodellen: bijvoorbeeld via workshops.
  • 62% vraagt naar start-upplatforms, waarbij merken jongeren adviseren en helpen een eigen zaak op te starten.
  • 59% wil co-creëren: vorm geven aan een project of product van een bestaand merk.
  • 56% vraagt hulp in het uitbouwen van een netwerk: like-minded jongeren samenbrengen zowel on- als offline.

 

*Het onderzoek, dat deze week gepresenteerd werd tijdens het JIM Youthlab-evenement,  peilt naar de dromen en aspiraties van zo’n 500 jongeren tussen de 16 en 24 jaar. JIM realiseerde het onderzoek in samenwerking met de researchafdeling van MEDIALAAN, onderzoeksbureau iVox en merkenbouwer Herman Toch.

[Foto via MEDIALAAN]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020