Onderzoek, Opgroeien

Joepie-onderzoek naar misvattingen over jongeren anno 2015: ‘Ze zijn niet zorgeloos en ook niet oppervlakkig’

Het Vlaamse jongerenmagazine Joepie publiceerde afgelopen week de resultaten van haar grote onderzoek (pdf) naar misvattingen over jongeren. Alle 1.616 ondervraagde jongeren en ouderen, onder wie bekende Vlamingen zoals zanger Ian Thomas (17), regisseur en ‘Slimste Mens’ Adil El Arbi (26) en zangeres Laura Tesoro (18), gaven hun kort maar krachtig ‘akkoord’ of ‘niet akkoord’ over de 54 door Joepie geformuleerde beweringen. Er werd gepeild naar vier grote thema’s: (sociale) communicatie, onbezorgdheid, engagement en aankoopgedrag.

Vooral op vlak van (sociale) communicatie verschillen de meningen van jong en oud sterk. Zo denkt 56% van de ondervraagde ouderen dat jongeren vooral belang hechten aan hun ‘online vrienden’, terwijl slechts 14% van de ondervraagde jongeren akkoord gaat met die stelling. Verder blijkt dat er vooral op vlak van onbezorgdheid en engagement heel wat foute perceptie bestaat. Zo is het cliché van de ‘passieve jeugd’ volgens jongeren nog steeds een enorme misvatting. Slechts 8% van de jongeren die aan het onderzoek meewerkten heeft naar eigen zeggen ‘weinig zorgen’, terwijl bij ouderen de perceptie helemaal anders ligt: 37% denkt dat jongeren een zorgeloos bestaan leiden.

weinig zorgen

Dat jongeren en ouderen niet over alles een verschillende opvatting hebben, blijkt uit het feit dat de ouderen lijken te beseffen dat hun kinderen het niet fijn vinden als ze de woorden ‘in mijn tijd’ in de mond nemen. Maar liefst 80% van de ondervraagde ouderen kan zich vinden in deze stelling, zo’n 4% meer dan de jongeren uit het onderzoek.

Dit zijn enkele andere opvallende conclusies:

  • Van de jongeren bevestigt 92% dat materiële zaken (kleding, technologie, …) erg belangrijk voor hen zijn.
  • Een derde (32%) van de jongeren mag mee kiezen als er een auto wordt gekocht binnen het gezin.
  • Bijna alle jongeren (97%) willen later vele geld verdienen.
  • De helft van de jongeren (52%) denkt dat ze het later beter zullen hebben dan hun ouders, van de ouders heeft 62% deze mening.
  • Maar liefst 78% van de ouders zegt dat zij de kleding voor hun kroost kopen, maar slechts 62% van de jongeren bevestigt dit.
  • Negen van de tien jongeren (90%) zeggen dat veilige seks belangrijk voor hen is, 29% van de ouderen betwijfelt dit.
  • Jongeren willen de wereld veranderen, zo vindt 65% van de jongeren, en een meerderheid van 73% ontkent dat jongeren oppervlakkig zijn.
  • Slechts 30% van de jongeren is het eens met de stelling dat jongeren rebels zijn.

Ik vermoed dat het onderzoek niet wetenschappelijk verantwoord is uitgevoerd qua steekproeftrekking en vraagstelling, dus houd in het achterhoofd dat de resultaten ‘slechts’ indicatief zijn. De insteek is echter leuk en interessant genoeg om de studie hier te delen!

[Zie ook Joepie.be; via HLN]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019