Generatie Z maakt zich druk om ethische consumptie, is de meest progressieve generatie tot op heden, gebruikt digitale technologie meer dan elke eerdere groep, en is ingesteld om de wereld te veranderen met hun optimisme en ambitie. Grote woorden, maar zo vat JWT Intelligence een nieuw onderzoek onder 1.000 Amerikaanse en Engelse 12-19-jarigen samen. De studie is te koop in de vorm van een trendrapport (79 pagina’s voor $1.000), maar gelukkig is er ook een samenvatting beschikbaar, voor gratis hieronder te lezen.
“If millennials are content to use the internet to browse paparazzi shots of the Kardashians and wallow in 1990s nostalgia, generation Z wants to create, connect and change.”
Generatie Z is een opmerkelijk volwassen generatie. De niveaus van drugsgebruik, alcoholconsumptie, roken en tienerzwangerschappen waren in tijden niet zo laag. Je kan Alex Dunphy van de tv-serie Modern Family zien als de karikatuur van deze groep: ze is ambitieus, wil goede cijfers halen op school, houdt zich aan de regels en maakt zich zorgen om het milieu.
Tieners zijn altijd online (86% checkt zijn smartphone meerdere keren per dag), maar tegelijkertijd vindt 79% dat leeftijdsgenoten te veel tijd aan digitale apparaten besteden. Technologiemerken zijn belangrijk voor hen, maar dat betekent niet dat ze de laatste gadgets hoeven te hebben (slechts 35% vindt dat je het nieuwste apparaat moet hebben om cool te zijn). Ze kijken nog steeds televisie, maar geven de voorkeur aan YouTube (70% kijkt meer dan twee uur per dag naar YouTube-content). Facebook is nog steeds de meeste gebruikte sociale netwerksite, 82% denkt zorgvuldig na wat daar gedeeld wordt. Tweederde van de ondervraagde jongeren (68%) doet net zo makkelijk online aankopen als offline, toch shoppen ze liever in echte winkels. Maar liefst 83% is het eens met de stelling dat het belangrijk is om nu al te sparen voor de toekomst. En 64% van de jongeren maakt zich zorgen of ze wel succesvol zullen worden later.
Tot slot nog even de tien belangrijkste lessen uit het onderzoek voor merken:
Lees ook:
- Generatie Z moet voor 28ste jaar op zichzelf wonen (maar de helft zou zich op 25ste al schamen bij ouders)
- Generatie Z wil les over mediawijsheid op school, concludeert Now It’s Our Time na onderwijsexpeditie
- Jeugd heeft zesde zintuig: Generatie Zenz is sensitief en intuïtief, op zoek naar zingeving en zen