Onderzoek

Kinderen op vakantie 2,5 uur per dag aan scherm gekluisterd; slechts 22% zonder digitaal vermaak op reis

De Nintento DS heeft het pingpongen vervangen, de ansichtkaart aan oma is nu een Instagram-foto op Facebook, het nachtelijke vossenspel heeft plaats gemaakt voor online gamen met de achterblijvers in Nederland en een gesloten zwembad op de camping is tegenwoordig minder erg dan een goed wifi-signaal in de voortent. Uit recent onderzoek* van het Haarlemse crossmediabureau EtopiaBdB, gehouden onder 1.819 Nederlanders, blijkt dat 78% van de kinderen niet op reis gaat zonder digitale vormen van vermaak.

De meest genoemde apparaten die kinderen neemen op vakantie zijn een iPod/mp3-speler (48%), een smartphone (47%), een DVD-/mediaspeler (45%), een draagbare spelcomputer (44%), een laptop (23%) en een iPad (9%). Slechts 22% heeft niets digitaals bij zich.

Al op 5 jarige leeftijd heeft de meerderheid (52%) van de kinderen digitale middelen tot de beschikking op het vakantieadres. Vanaf 12 jaar is dat percentage opgelopen tot 75%. Bijna de helft van de kinderen (48%) heeft meerdere apparaten bij zich. Eén op de 8 kinderen (13%) is meer dan 4 uur per dag in de weer met z’n digitale speelgoed, 38% weet zich te beperken tot minder dan 1 uur. Gemiddeld wordt er 2 uur en 24 minuten per dag gebruik gemaakt van de apparaten. Tieners (3 uur en 20 minuten) meer dan jonge kinderen (1 uur en 44 minuten).

Een deel van de ouders, 34%, is hier niet blij mee, maar geeft aan er niets aan te kunnen of willen doen. Er is ook een groep ouders (29%) die aangeeft dat het eigenlijk wel prettig is zo; de kinderen doen hun eigen ding en ouders kunnen dan rustig een boek lezen of op een andere manier ontspannen. Slechts een kleine groep van de ouders (amper 12%) verbiedt het gebruik van alle digitale middelen volledig op de vakantie.

*Dit artikel is gebaseerd op een aantal deelvragen uit een veel groter/breder onderzoek naar gebruik van digitale media onder alle leeftijdsgroepen. Meer informatie is vooralsnog niet beschikbaar.

[Afbeelding: Clash of Clans, een populaire game onder de jeugd]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

2 Comments

  1. Beste Dennis,

    Ik schrijf op dit moment mijn scriptie voor een schouwburg in Noord-Holland. Dit gaat over kinderen (t/m 12 jaar) en cultuur. Hiervoor zijn de trends en ontwikkelingen ook erg belangrijk.
    Dit zijn interessante percentages, maar wat is precies de bron hiervan?

    Groet,
    Thyra v/d W.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020