Onderzoek

Onderzoek StudentenWerk: ’17-30-jarigen hebben geen last van technostress’

Eind 2012 wees FNV op de fysieke en psychische gevolgen van 'technostress' bij werknemers. Nieuw onderzoek van StudentenWerk onder 529 jongeren tussen de 17 en 30 jaar spreekt dit nu tegen. Het blijkt dat ruim driekwart van de jongeren/jongvolwassenen niet warm of koud wordt van de continue bereikbaarheid via telefoon, e-mail en/of social media. Hoewel vrienden, familie, docenten én werkgevers hen altijd en overal kunnen bereiken, leveren de belletjes, sms'jes, 'pokes' en statusupdates geen extra stress op.

Het onderzoek geeft aan dat bereikbaarheid een duidelijke keuze is: de helft van de respondenten raakt er niet gestrest van, omdat zij er bewust voor kiezen om offline te gaan wanneer dat zo uitkomt. Ruim een kwart ervaart helemaal geen stress en vindt altijd online en bereikbaar zijn juist handig.

"De nieuwe generatie zit constant online, zowel privé als voor hun werk. Ze zijn flexibel en pakken ontwikkelingen op het gebied van digitale communicatie razendsnel op. Zo kun je je bereikbaarheid op allerlei manieren aanpassen aan je eigen voorkeuren, elk social medium heeft daar opties voor. Juist jongeren hebben direct door hoe je deze instellingen slim kunt toepassen. Zij snappen ook wel dat je hardware gewoon kunt uitzetten als dat nodig is." [Hugo de Koning, StudentenWerk]

Toch zijn niet alle 17-30-jarigen technostressvrij, 16% raakt zelfs licht in paniek in geval van onbereikbaarheid. Tot deze groep behoren opvallend veel jongeren met een universitaire opleiding. En ook onder jongeren en jongvolwassenen bestaan ze: de geheelonthouders die bewust zonder smartphone of socialmediaprofiel door het leven gaan. Wel zijn zij met 7% in de minderheid; het grootste deel van deze groep (34%) zit nog op de middelbare school.

Mannen lijken beter te kunnen omgaan met alle prikkels van de moderne communicatiekanalen dan vrouwen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat vooral mannen het praktisch vinden om continu met hun (sociale) netwerk in contact te staan (60% man tegenover 40% vrouw). Vrouwen kiezen er daarentegen weer wat vaker bewust voor om even offline te gaan, als zij niet bereikbaar willen zijn (53% vrouw tegenover 47% man). Opmerkelijk is dat in deze online-/offline-groep niet alleen de vrouwen, maar ook de hbo'ers bovengemiddeld scoren (38%).

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020