Onderzoek

Piper Jaffray: ‘Amerikaanse tieners optimistischer, maar hun bestedingsgedrag verandert’

Amerikaanse tieners, met name jongens, zien de economische situatie weer wat optimistischer in. Toch zijn ze, als gevolg van de recessie, prijsbewuste waardezoekers geworden. Hun bestedingen blijven zich verschuiven van bezit-gebaseerde categorieën zoals mode in de richting van ervaringen die het delen waard zijn, zoals evenementen en uit eten gaan. Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek Taking Stock With Teens (pdf), dat de Amerikaanse investeringsbank Piper Jaffray voor de 29ste(!) keer uitgevoerd heeft.

Uit de studie van voorjaar 2015 komt naar voren dat Facebook opnieuw door minder jongeren als belangrijkste sociale netwerksite wordt genoemd (14%), na Instagram (32%) en Twitter (24%), en nog maar net voor Snapchat (13%). Die ontwikkeling haalde in najaar 2014 vele nieuwsmedia, en lijkt zich dus door te zetten (NB uit het nieuwe onderzoek van het Pew Research Center waar ik vorige week over schreef, werd geconcludeerd dat Facebook nog wel het meest gebruikt wordt).

PJ belangrijkste netwerk

Het zal geen verrassing zijn, maar ook wordt duidelijk in welke mate het streamen van films in opkomst is.

PJ film kijken

Dit zijn de belangrijkste andere conclusies uit de studie, waarvoor zo’n 6.200 tieners ondervraagd werden:

  • Jongeren geven er steeds meer de voorkeur aan om online te winkelen (Amazon) in plaats van in winkels, maar tegelijkertijd kiezen ze liever voor retailers die op fysieke locaties te vinden zijn dan internet-only partijen.
  • Het grootste deel (23%) van hun geld besteden tieners aan voeding (Starbucks), kleding (20%) en accessoires (10%).
  • Qua modetrends gaat het vooral om sportieve kleding; de spijkerbroek wordt ingeruild voor vrijetijdskleding uit het atletiek-rek. Populaire merken zijn onder andere Ralph Lauren, Nike, Lululemon, Victoria’s Secret, Vineyard Vines, UGG Australia en Timberland. Qua handtassen staat Michael Korst op de eerste plek, qua make-up MAC.
  • Meer dan een derde (36%) verwacht meer videogames te spelen in 2015, een hoger aandeel dan voorgaande jaren.
  • Eén op de tien jongeren (11%) zou de Apple Watch willen aanschaffen, waarbij stijl (74%) en design (72%) belangrijkere redenen zijn dan de berichten- en meldingen-functie (64%).

PS   Goed om te beseffen: “Piper Jaffray does and seeks to do business with companies covered in its research reports. As a result, investors should be aware that the firm may have a conflict of interest that could affect the objectivity of this report.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020