Onderzoek, Sport & Spel

Kind vermaakt zich het best op de camping, volgens vakantieonderzoek van Playmobil

Al op jonge leeftijd ontstaat een voorliefde voor kamperen en alles hieromheen. Ruim de helft van de kinderen vermaakt zich op een camping beter dan in een appartement of hotel. Dat blijkt uit een vakantieonderzoek* (pdf) van Playmobil onder 1.000 Nederlandse 6-12-jarigen. Kamperen heeft zijn populariteit te danken aan het onbeperkt buitenspelen (63%), snel vriendjes maken (40%) en slapen in een tent (35%). Jongens zijn de grootste kampeerfanaten: bijna driekwart vindt kamperen leuk, tegenover twee derde van de meisjes.

Kinderen hebben net als volwassenen een vakantieverlanglijst, waarop al hun wensen voor een perfecte vakantie staan. Bovenaan deze lijst staat de aanwezigheid van een zwembad (74%). Daarnaast moet er voldoende ruimte zijn om buiten te spelen (54%) en doen kinderen graag nieuwe vriendschappen op (37%). Op vakantie slapen kinderen het liefst in een tent (21%) – spannend – en hoewel het luchtbed minder comfortabel is, slaapt een kwart van de kinderen liever op een luchtbed dan op een matras.

Kinderen gaan het liefst op vakantie in Spanje, gevolgd door Frankrijk en Italië. Ook Nederland is met een vierde plaats een geliefd vakantieland. Niet zo gek dus dat twee derde van de Nederlandse gezinnen regelmatig in Nederland op vakantie gaat. Eén op de tien gezinnen kiest zelfs altijd voor een vakantie in eigen land. Oefenen voor een kampeervakantie kunnen kinderen in de meeste gevallen thuis, want 60% van de Nederlandse huishoudens heeft een (speelgoed)tent.

(Waarom Playmobil dit onderzoek uit heeft laten voeren? Bij de ontwikkeling van nieuwe speelsets kijken de marketeers van de speelgoedfabrikant altijd naar thema's die dichtbij kinderen staan. Een echte Hollandse camping mocht dus niet in het assortiment ontbreken. Vandaar dat Playmobil deze maand haar nieuwe camping-speelset lanceert. De 'Grote Camping' bestaat uit een campingwinkel met terras, een toiletgebouw en een tentje gemaakt van stof. Populaire losse sets zijn het 'Avonturenbad' met glijbaan en walvisfontijn, de 'Gezinscaravan' uitgerust met barbecue en de 'Kameervakantie' met tent en opvouwbare campingtafel met stoelen.)

*Het onderzoek (2013) is uitgevoerd door Direct Research in opdracht van Playmobil onder 1.000 Nederlandse kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020