Met de ‘Helm op je hoofd’-campagne vragen Shell en Veilig Verkeer Nederland (VVN) aandacht voor het dragen van een fietshelm door kinderen in het verkeer, ter bevordering van hun verkeersveiligheid. Op acht basisscholen worden deze week interactieve workshops gegeven aan kinderen uit groep 3 en 4 om het imago van de fietshelm te verbeteren en om het belang van het dragen ervan voor hun verkeersveiligheid te benadrukken. Dit is tevens de start van een onderzoek naar de bereidwilligheid van kinderen om een fietshelm te dragen.
Per jaar worden 26.000 kinderen op de spoedeisende hulp behandeld aan de gevolgen van verkeersongevallen. Het dragen van een fietshelm door kinderen zou het aantal ongelukken met letsel aanzienlijk kunnen terugdringen. Dat zo’n helm niet veel wordt gedragen door kinderen in Nederland heeft vermoedelijk te maken met een imagoprobleem.
“Omdat op dit moment nog erg weinig kinderen een helm dragen tijdens het fietsen, proberen wij met deze campagne het imago van de helm een boost te geven. Zo delen wij op acht basisscholen fietshelmen uit die de kinderen zelf mogen versieren.” [Bianca Stip, Shell Nederland]
Na een aantal weken wordt de houding van de kinderen en hun ouders ten opzichte van de fietshelm opnieuw getoetst. De onderzoeksresultaten worden eind mei bekendgemaakt. Verwacht wordt dat kinderen door het zelf ‘oppimpen’ van hun helm met een paar stickers deze wél leuk gaan vinden en zullen gaan dragen. In onderstaande video laat de besnorde politieagent Joss de voordelen van de fietshelm zien – met humor-om-te-lachen, daar houden die kids van.
De campagne is onderdeel van ‘Het Mobiele Verkeersplein’ van Shell en VVN, een oefenplein waar schoolkinderen met skelters, fietsen en verkeersborden de verkeerspraktijk nabootsen. Tot nu toe hebben 40.000 kinderen verkeerslessen gevolgd op het mobiele verkeersplein (en er is geen ruimte meer in de agenda). Deelnemende kinderen worden geadviseerd over het dragen van een helm.