Twee derde van de Nederlandse ouders is tevreden over de manier waarop hun kind met geld omgaat. Als het kind bijsturing nodig heeft, dan heeft dat veelal te maken met de drang om te snel en te veel geld uit te willen geven (aan onzinnige dingen). Dit blijkt uit onderzoek (pdf) van Wijzer in geldzaken onder ruim 500 ouders van kinderen in groep 7 en 8 in het kader van de Week van het geld*. Van 12 t/m 16 november organiseren 80+ organisaties door het hele land activiteiten om kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar te leren omgaan met geld.
Om ouders te helpen bij de financiële opvoeding van hun kinderen, heeft Wijzer in geldzaken tevens een ouderkrant over financiële opvoeding gelanceerd met tips, checklists en een zakgeldcontract.
Zakgeld = leergeld
Bijna de helft van de ouders vindt het lastig om hun kind te leren omgaan met geld: 'Hoe leer je een kind de waarde van het geld?' Maar ook loslaten zorgt voor lastige situaties: het zakgeld is er om van te leren, maar ouders vinden het moeilijk toe te kijken hoe het kind verkeerde beslissingen neemt. Toch heeft bijna 80% van de ouders zijn/haar kind wel eens iets laten kopen waar het niet achter stond. Het advies om kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zakgeld te geven zodat ze leren omgaan met eigen geld, wordt door negen op de tien ouders opgevolgd. Wel krijgt één op de tien kinderen dit zakgeld onregelmatig. Een kwart krijgt het maandelijks, de helft krijgt het wekelijks.
'Kinderen echte spaarders'
De Nederlandse spaarzin zit er al op jonge leeftijd in. Bijna de helft van de ouders typeert zijn/haar kind als 'zuinig, een echte spaarder'. Bij twee op de tien kinderen past de typering 'geeft gemakkelijk geld uit, het is vaak op'. Van alle lessen die ouders hun kinderen op het gebied van geld kunnen leren, wordt 'je kunt pas iets kopen als je genoeg gespaard hebt' het meest genoemd als belangrijke les (61%). Ook vindt 60% van de ouders het een van de belangrijkste lessen om hun kroost bij te brengen dat je niet meer kunt uitgeven dan er binnenkomt.
Praten over geld voor ouders geen taboe
Hoewel maar weinig kinderen weten wat de ouders verdienen, is praten over geld geen taboe. Zo praat een kleine meerderheid van de ouders met de kinderen over financiële tegenslagen en weet een zelfde kleine meerderheid ook in grote lijnen waaruit de vaste lasten bestaan. Twee derde van de ouders heeft met de kinderen over de economische crisis gesproken en de werking van reclame is door acht op de tien ouders uitgelegd.
'Als ik later groot ben' word ik rijk
Thema van de Week van het geld 2012 is 'Als ik later groot ben'. Zeven op de tien kinderen in groep 7 en 8 weten volgens de ouders nog niet wat ze willen worden. Beroepen die het meest genoemd worden zijn juf/meester, dierenarts, arts/dokter, architect en directeur/eigenaar/manager. Opvallend is dat maar liefst drie op de tien kinderen het over veel geld verdienen hebben als ze het hebben over 'groot' zijn…
Achmea geeft financiële les op basisscholen
Achmea is één van de bedrijven die de Week van het Geld ondersteunt. De verzekeraar neemt deel aan het gastlesprogramma 'Bank voor de Klas', waarin 3.300 gastlessen aan 100.000 kinderen worden gegeven (Achmea is lid van de Nederlandse Vereniging van Banken, vandaar). Om zo'n gastles over financiële educatie leuk en laagdrempelig te houden, hebben de banken het spel Cash Quiz laten ontwikkelen. Het spel brengt de dialoog op gang over omgaan met geld. Het spel wordt na afloop van de gastles geschonken aan de school zodat het later nogmaals gespeeld kan worden door de kinderen.
iPad-app helpt kinderen leren omgaan met geld
Annelou van Noort, schrijfster van het succesvolle zakgeldboek Tel je Geld, presenteert in deze week haar nieuwe iPad-app Kidz 'n Cash, waarmee kinderen van 6 tot 12 jaar spelenderwijs bekend raken met dingen als zakgeld, dingen kopen, geld sparen en geld opnemen met een pinpas. Het betreft een educatieve Nederlandstalige app waarmee kinderen niet alleen hun cash geld kunnen beheren (munten en biljetten), maar ook leren wat 'plastic geld' betekent (in de vorm van een virtueel banksaldo).
Andere organisaties die een bijdrage leveren zijn bijvoorbeeld Bart Smit (het Jumbo-zakgeldspel tegen gereduceerd tarief), Hi (kinderen meer leren over mobiel bellen en de kosten die daarbij komen kijken), Lidl (gastlessen 'Boodschappen doen met een lijstje'), NTR (aandacht aan het omgaan met geld in Schooltv-programma’s) en PostNL (een eigen persoonlijke ansichtkaart over 'als ik later groot ben').
*De derde editie van de Week van het geld is een initiatief van Wijzer in geldzaken en is er op gericht om kinderen in het basisonderwijs te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan.