Retail

Bol.com voorspelt top 10 Sinterklaascadeaus 2012

Gisteren is het Sinterklaasjournaal weer begonnen, wat maar één ding kan betekenen: de Sint is in aantocht. Bol.com merkt dat de Goedheiligman en duizenden Hulpsinterklazen al druk op zoek zijn naar de beste cadeaus voor Pakjesavond. Traditiegetrouw gaan LEGO, Playmobil, poppen en bordspellen veelvuldig over de digitale toonbank, maar veruit het populairst is de Tiptoi Startersetj, een innovatief leersysteem van Ravensburger waarmee kinderen op een interactieve manier de wereld ontdekken.

Opvallend veel hulpsinterklazen kiezen naast speelgoed ook voor de shootergame Call of Duty, het nieuwste boek van JK Rowling of een e-reader. 

Bol.com analyseerde het winkelgedrag van klanten en raadpleegde zijn cadeauspecialisten om te voorspellen welke tien artikelen het meest uit de Zak van Sinterklaas zullen komen:

  1. Tiptoi Starterset met stift en boek (speelgoed)
  2. Kurio Kindertablet (speelgoed)
  3. Goede Raad – JK Rowling (boek)
  4. Call of Duty: Black Ops 2 (game)
  5. LEGO City Treinbundel met spoorwegstation en passagierstrein (speelgoed)
  6. Ice Age 4 (dvd)
  7. Sony Reader (digitaal lezen)
  8. Kinderen voor Kinderen – deel 33 (muziek)
  9. Baby Born interactieve pop (speelgoed)
  10. The Dark Knight Rises (dvd)

In totaal verwacht bol.com de komende weken meer dan één miljoen cadeaus te versturen. Net als vele andere artikelen worden ook steeds meer Sinterklaascadeaus online besteld. Bol.com signaleert hierbij de trend dat veel hulpsinterklazen omstreeks de aankomst van Sinterklaas de grotere cadeaus bestellen. Men wil er immers zeker van zijn dat een cadeau beschikbaar is. In de week voor Pakjesavond worden overwegend kleinere cadeaus besteld zoals cd’s, dvd’s, boeken en klein speelgoed.

Onderstaand nog even de Sinterklaascommercials van de retailer. Jaren oud, maar ze blijven leuk.

V&D: speelgoed voor Sinterklaas in teken van apps en tablets
Niet alleen Bol.com heeft zicht op de wensenlijstjes. De eerste trends zijn naar eigen zeggen ook in de verkoop bij V&D al duidelijk zichtbaar. Dit jaar draait het om speelgoed met invloeden van tablets en apps. Fysieke en digitale spellen worden steeds nauwer met elkaar verbonden. Aan de ene kant zijn populaire app-spelletjes, gebaseerd op traditionele spellen als Boggle en Scrabble, ongekend populair. Aan de andere kant is een duidelijke trend te zien in speelgoed afgeleid van app-spelletjes zoals Angry Birds. Zo is Angry Birds Races, waarbij je met een katapult de vogels wegschiet, en Angry Birds kaarten, geliefd bij kinderen en staat het veelvuldig op het verlanglijstje in 2012.

Ook educatief speelgoed wordt veel gevraagd aan Sinterklaas. Traditioneel speelgoed als LOCO, LEGO en leesboeken zijn vernieuwd en blijven daardoor populair bij kinderen. LEGO staat al jaren in de top 2 Sinterklaascadeautjes. Ook V&D merkt dat de Tiptoi-boeken met de ‘pratende’ pen gewild is. De allerkleinsten leren met Baby’s Eerste Tablet kleuren, dierengeluiden en muziek ontdekken.

Tot slot: populair bij La Place zijn de persoonlijke lekkernijen met een knipoog zoals chocolade smartphones en tablets met de tekst ‘vind ik leuk’.

Update (2/12): Nu de meeste bestellingen binnen zijn, blijken dit de populairste cadeaus: de cd '538 Hitzone Best of 2012', het spel Boom Boom Balloon en het boek Vijftig tinten grijs.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021